Irritant

Jokie 16 september 2024
Pirkko Saisio (1949) is een Finse schrijver, regisseur en acteur en in Finland een zeer bekende verschijning.
Het kleinste gemene veelvoud is het eerste deel van de 'autofictionele' Helsinki-trilogie dat de kinderjaren van Pirkko bestrijkt.
Wat thematiek en stijl betreft lijkt dit boek erg op Kindertijd van de Deense Tove Ditlevsen.
De schrijfstijl van Saisio bevat twee voor mij zeer irritante 'trucjes' . Ten eerste wisselt ze voortdurend tussen de eerste en derde persoon, zelfs binnen één zin. Ten tweede eindigt ze veel alinea's met een koppelwoord (en, maar, dus) om dan een paar witregels in te voegen en pas daarna weer verder te gaan met de zin. De bedoeling hiervan ontgaat me.
Het effect van deze stylistische trucjes was dat het mijn leesplezier een beetje bedierf. Dit zegt waarschijnlijk iets over mij als lezer; ik heb het boek van Ditlevsen niet eens uitgelezen.
Ik denk dan ook dat lezers die genoten hebben van de boeken van Ditlevsen ook deze Helsinki-trilogie zullen waarderen.

Meer recensies van Jokie