Dit kun je óók doen met je gelezen boek

Jokie 03 augustus 2024
Uitgelezen is een erg leuk en laagdrempelig boek voor wie graag creatief wil zijn maar nog zoekende is, of voor wie al creatief is maar iets anders wil. Zelf doe ik al jaren pogingen iets te doen met een 'art journal': schrijven, tekenen, schilderen en collage in een blanco boek. Maar steeds als ik zo'n blanco pagina voor me heb denk ik: en wat nu? Wat ga ik dan maken? Ik voel een druk om te presteren en de angst om mijn mooie blanco boek te verprutsen. Wat dan ook gebeurt, want het wordt nooit wat je in je hoofd hebt. En dan ga ik ook nog eindeloos op Pinterest zitten kijken naar wat anderen dan maken en dat is altijd mooier dan dat van mij.
Loes Vork heeft daar iets op gevonden en ze noemt het boekselen: je creativiteit de vrije loop laten in een oud, gelezen boek, dat niet meer zo geschikt is om nog door te geven aan een nieuwe lezer. Het voordeel is dat je niet start met een lege pagina! Je kunt ook gebruik maken van de tekst door met woorden te spelen en ze een rol geven in je kunstwerk: er woorden uit te lichten en evt zinnetjes of gedichten van te maken en daar omheen te werken. Maar je kunt ook gewoon de hele pagina bedekken met een patroon of een (abstracte) tekening. Loes geeft talloze voorbeelden van wat je zou kunnen doen en ik word daar heel enthousiast van. Je kunt het ook gebruiken als kickstart voor een art journal. Tussen de voorbeelden door geeft ze ook informatie over de materialen die je kunt gebruiken. Dat hoeft niet heel veel of kostbaar te zijn: een watervaste tekenpen, wat kleurpotloden en/of stiften en je kunt aan de slag.
Een bonus van dit boek is dat Loes veel prijs geeft over zichzelf, wat het voor mij ook erg herkenbaar maakt. Over haar onzekerheid, het 'nooit goed genoeg', twijfels, angsten. Ik herken daarin veel van mezelf (telefoonangst!).
Toegegeven: het is wel even wennen om te tekenen en kleuren in je oude boek. Maar je geeft ze daarmee wel een tweede leven en je doet jezelf een groot plezier!

Meer recensies van Jokie