Meer dan 6,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

De pest

JonSnow 15 april 2020
Het moest er een keer van komen maar afgelopen weekend heb ik ook eindelijk deze klassieker van Albert Camus gelezen. De tweede 'quarantaine-roman' van dit jaar, na De stad der blinden van Jose Saramago.

Helaas was het te laat om deel te nemen aan de boekbespreking op Hebban, daarom maar een kort verslag van mijn leeservaring.

Uiteraard zijn veel elementen uit De pest herkenbaar, daar is al genoeg over geschreven. Covid-19 is geen pretje en die coronamaatregelen hangen ons langzaam steeds meer de keel uit. Een groot verschil met de pestepidemie in Oran is echter dat deze ziekte veel dodelijker is en ook veel gruwelijker qua symptomen. In de roman van Camus komt de dood veel dichterbij dan bij de Covid-19-pandemie, die voor de meesten van ons toch beperkt blijft tot de kille cijfers die je iedere dag via de media verneemt en de hinderlijke maatregelen die ons sociale en economische leven in de war schoppen. De dood blijft over het algemeen verborgen op de IC's en in de verpleeghuizen, waar ouden van dagen het loodje leggen die toch al op een zijspoor stonden. Dat komt misschien wat bot over, wat niet mijn bedoeling is.

Ik herlees niet vaak boeken, maar De pest ga ik zeker nog een keer lezen. Het is namelijk de diepere laag die mij interesseert, en die je niet meteen (volledig) vat bij de eerste leesbeurt. Camus is bekend door het existentialisme en die levensbeschouwing kan je inderdaad distilleren uit het verhaal. Hierbij springen enkele fragmenten er voor mij uit:

De preek van priester Paneloux, waarin hij de traditionele reactie van de Kerk op rampen weergeeft: die zijn een straf van God voor de mensheid.

Wanneer Paneloux zich aansluit bij dokter Rieux en andere hulpverleners, en hij direct wordt geconfronteerd met de weerzinwekkende gevolgen van de ziekte, wordt zijn geloof door elkaar gerammeld. Met name het gedeelte over het kind van rechter Othon dat de ziekte krijgt, de gedetailleerde beschrijving van het lijden van de jongen, blijft hangen. Paneloux komt vervolgens met een nieuwe preek, waarin hij ingaat op de wil van God en of je nog wel kan geloven in God als je om je heen zinloos lijden ziet. Paneloux kiest ervoor om te blijven geloven, maar geheel begrijpelijk vind ik dit niet. Dat gedeelte moet ik nog eens lezen. Camus was atheïst in ieder geval, dus ik denk niet dat religie door hem zal worden gepromoot.

Een ander opvallend personage is journalist Rambert. Hij is toevallig in de stad als die in lockdown gaat en doet er vervolgens alles aan om er tussenuit te piepen. Het valt mij op dat dokter Rioux (en indirect denk ik ook Camus) hier geen oordeel over uitspreekt. Rambert woont niet in de stad, hij is er alleen voor zijn werk. Is het dan gek of egoïstisch dat je probeert weg te komen? Ik vind van niet. Ook zijn ommezwaai is begrijpelijk. Wanneer hij bevriend raakt met enkele mensen, waaronder Rioux, hen gaat helpen en bovendien van Rioux hoort dat zijn echtgenote ook van hem gescheiden is, komt hij tot inkeer. Zijn fixatie op persoonlijk geluk wordt ingeruild voor medemenselijkheid.

Wat mij opvalt: Rambert is journalist, maar verslag van de epidemie doet hij geen moment. Het uiteindelijke verhaal wordt opgetekend door Rioux, met gebruikmaking van het dagboek van Jean Tarrou, een ander personage. Maar waar was Rambert? Een journalist die in zo'n situatie niet zijn journalistieke instinct volgt maar alleen zijn instinct tot zelfbehoud (in eerste instantie) is in mijn ogen eigenlijk maar een flutjournalist.

En dan Jean Tarrou. Bij het lezen van De pest valt mij duidelijk op dat Camus gebruikmaakt van personages om zijn eigen ideeën en gedachtegoed te uiten. Ik vind het soms storend wanneer auteurs dit doen, zoals de prekerige Dave Eggers in de tamelijk vervelende roman The Circle. Maar Camus roept bij mij geen irritatie op. Je denkt wel: hm, hoe realistisch is zo'n monoloog eigenlijk? Zoals de monoloog van Tarrou, die er kort samengevat op neerkomt dat hij een heilige wil worden zonder gelovig te zijn. Een humanist dus, als ik het goed heb. Maar het is allemaal fijn opgeschreven door Camus. Hij dramt niet en hij heeft een verhaal te vertellen.

Er is een periode geweest dat het existentialisme erg in de mode was. Ik weet niet in hoeverre het existentialisme tegenwoordig nog van belang wordt geacht. Mij komt het allemaal behoorlijk evenwichtig en realistisch over, hoe existentialististen tegen het leven aankijken. Je bent zelf verantwoordelijk voor zingeving, shit happens en dood is dood. Leuk is anders, ik geloof ook liever in sprookjes, maar het is 'eerlijker' dan de gebakken lucht waar dominees, priesters, pausen en andere zielenherders je mee kunnen vermoeien.

La Peste is de tweede roman van Camus die ik dit jaar heb gelezen. De eerste was L' étranger, zijn meest bekende werk. De pest vind ik denk ik beter, omdat de hoofdpersonen door mij beter worden begrepen. In de vreemdeling ondergaat de hoofdpersoon zijn eigen proces zo onverschillig dat ik het boek verwonderd dichtsloeg toen ik het uit had. Dat was bij De pest zeker niet het geval

De pest vind ik overigens veel beter dan De stad der blinden van Jose Saramago. In de eerste plaats omdat er in de roman van Camus veel meer menselijkheid is. Zieken worden wel in quarantaine geplaatst maar niet aan hun lot overgelaten, en de wreedheid en smerigheid waarin de samenleving in De stad der blinden vervalt is er in De pest niet of nauwelijks. Tot slot vind ik de schrijfstijl van Camus veel aangenamer. De stijl van Saramago ergerde mij, ook omdat ik de meerwaarde er niet van heb kunnen ontdekken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van JonSnow

Gesponsord

Als Jolenes helikopter crasht in Irak, moet ze terugkeren naar het huwelijk en gezin dat ze onder hoogspanning achterliet. Schrijf je nu in voor de Hebban Leesclub.

Beth leidt een gelukkig leven met haar man Frank op hun schapenboerderij, maar dan komt haar jeugdliefde Gabriel terug, met wie ze als zeventienjarige een intense zomer beleefde. Bekijk alle Boekenweektips.

Fayes vader bedreigt niet alleen haar, maar ook haar dierbaren en levenswerk, het bedrijf Revenge. Ze roept haar vriendinnen om zich heen om de ultieme wraak te plannen. Bekijk alle Boekenweektips.

In concentratiekamp Westerbork doet jonge moeder Catharina alles wat nodig is om haarzelf en haar zoon te laten overleven. Ze gaat als showgirl dansen in het beroemde kampcabaret. Bekijk alle Boekenweektips

Isabel woont alleen in het huis van haar overleden moeder, waar alles rustig voortkabbelt tot plotseling haar broer Louis met zijn nieuwe vriendin Eva voor de deur staat. Bekijk alle Boekenweektips

Een onweerstaanbare schelmenroman over Algot Olsson en een bonte verzameling mensen. Algot stort zich op de mooie en hopelijk lucratieve kunst van het distilleren van brandewijn. Bekijk alle Boekenweektips

Een jonge cartograaf vertrekt naar Amsterdam en tekent voor zijn grote liefde in zijn wereldkaart, vlak naast de evenaar, een 'nog onontdekt' eiland dat haar naam draagt. Bekijk alle Boekenweektips

Op een koude winteravond belandt de zeventigjarige Leah met haar auto in het water. Hoewel de kade al snel vol mensen staat, doet niemand iets. Tot grote frustratie van studente Mirjam. Bekijk alle Boekenweektips.

De meningsverschillen over hoe het tuincomplex bestuurd moet worden, kunnen elk moment weer oplaaien, maar de grootste dreiging komt van de kant van de gemeente. Bekijk alle Boekenweektips

Philip Dröge duikt in de curieuze geschiedenis van Nederlandstalig New York en New Jersey en doet dat op de fiets. Een boek dat reisgids, geschiedenisboek en road novel ineen is. Bekijk alle Boekenweektips

Taalwetenschapper Khalid Mourigh gaat de straat op en de scholen langs om straattaal, het gebruik van Engels en de meertaligheid van het Nederlands te onderzoeken. Bekijk alle Boekenweektips

Aan het begin van de Eindtijd valt de vrijdenkende engel Astoreth naar de aarde. Hij raakt verzeild in apocalyptische avonturen die hem van Amsterdam naar het Zweedse platteland voeren. Bekijk alle Boekenweektips

Een meisje en een vis denken beiden dat de ander gevangenzit en dus maken ze een wak, maar ze beseffen dat het beter is als ze blijven waar ze zijn. Bekijk alle Boekenweektips

Terwijl de ambitieuze Pierre groeit in zijn rol op de redactie van een tijdschrift, kelderen de abonneecijfers. Hoe lang moeten tradities en gewoontes in stand worden gehouden? Bekijk alle Boekenweektips.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog raken de levens van Luna en haar vader, de Joodse Rifka, de Indiase Chandar en Thiemen met elkaar verweven op een manier die zij niet voorzien. Bekijk alle Boekenweektips

Eliza had zes broers, maar alleen Krekel is nog over. Een bangerik, een huilebalk, een blok aan haar been, eigenlijk. Alles gaat mis, maar Eliza en Krekel blijven zoeken naar hun verdwenen broers. Bekijk alle Boekenweektips

Als de literaire bundel van zware crimineel Derek L. op het punt staat te verschijnen, mag hij tijdens zijn weekendverlof van de gevangenis aanwezig zijn op zijn eigen boekpresentatie. Bekijk alle Boekenweektips

In dit hartstochtelijke pamflet toont docent Karim Amghar aan hoe mbo'ers nog steeds te maken hebben met onderwaardering, terwijl ze onmisbaar zijn voor de samenleving. Bekijk alle Boekenweektips

Wanneer Hitler aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog Oostenrijk binnenvalt, moeten vijf hechte vrienden kleur bekennen. Kun je een ander ooit ten diepste kennen? Bekijk alle Boekenweektips

Iemand breekt in bij Simon en beweert dat ze beiden vastzitten op een alternatieve belevingsvakantie. Het is het begin van een aangrijpende speurtocht. Bekijk alle Boekenweektips.

Stine Jensen verkent hoe mediastormen kunnen ontstaan en hoe je filosofie kunt inzetten om ze te duiden. Bekijk alle Boekenweektips

Een kleurrijke groep outcasts raakt betrokken bij het mysterie van Salomé Abergel, de beroemde kunstenares die op het hoogtepunt van haar carrière plotseling verdwijnt. Bekijk alle Boekweektips

Als Hitler aan de macht komt, vluchten Eva en Itzhak naar het conservatieve Zeeland. Daar haalt het gevaar hen in en Eva zal moeten kiezen. Bekijk alle Boekenweektips.

In de persoonlijke verhalen van Rusland-correspondent Iris de Graaf lees je hoe het is om als jonge vrouw verslag te doen vanuit Moskou, in het land van haar grootmoeder. Bekijk alle Boekenweektips

Het is ronduit indrukwekkend wat we weten van onze moedertaal, wat we ermee kunnen, en hoe we dingen haarfijn aanvoelen. Bekijk alle Boekenweektips.

Sinds 2015 zit Astrid Holleeder ondergedoken, wat enorme impact heeft op haar leven en dat van haar familie. Ze vertelt over de dagelijkse routines, constante waakzaamheid en haar angst. Bekijk alle Boekenweektips