Een kritische historische roman en meesterlijk geschreven literair werk

Joris3202 13 december 2023
Een kritische historische roman van Eduard Douwes Dekker, alias Multatuli, een aanklacht tegen misstanden in het voormalige koloniale Nederlands Indie.
Tegelijkertijd ook een meesterlijk geschreven literair werk dat de hoogste waardering verdient en het hoogtepunt vormt van de Nederlands literatuur.
Veel is afhankelijk van de vorm waarin het boek bij de lezer toekomt, de uitgave met ISBN 9789464815801 is een nauwgezette reproductie van de oorspronkelijke eerste uitgave en tegelijk ook de meest toegankelijke want deze editie is precies wat de auteur in gedachte had en beslist het lezen waard, terwijl latere bewerkte uitgaven een eerder vertroebeld beeld geven van wat de auteur voor ogen had.
Dit boek stemde me tot denken en ik heb er echt van genoten en ik wil ook de andere boeken van Multatuli een kans geven.
Dit boek raad ik zeker aan, ook al is het soms moeilijk om te begrijpen maar ik heb na vele jaren toch het advies van mijn leeraars en vrienden gevolgd en dat is om gewoon tot het einde door te lezen, te begrijpen en te genieten.

Meer recensies van Joris3202