Actie met traag leestempo

Jos Kunze 07 juni 2024
Gómez-Jurado hoort blijkbaar bij de top-3 van hedendaagse Spaanse schrijvers.
Dan heb ik waarschijnlijk net het verkeerde boek te pakken. Wat een saaie bedoening zeg.
Het is ook geen thriller maar een boek vol actie. En dan kun je er waarschijnlijk beter een film van maken.

Ik vind het altijd mooi als er een stoere vrouwelijke hoofdrolspeelster is, maar liefst drie in dit geval. Drie stoere wijven die uit zijn op wraak. Klinkt goed, maar de uitwerking is magertjes. De geëmancipeerde toon ligt er zo dik bovenop dat het karikaturen worden. Beetje lachwekkend zo nu en dan.

En het doorlezen wordt bij mij erg verstoord omdat er woorden en soms hele zinnen in de originele taal blijven staan. In het Engels werkt dat wel: iedereen kent wel een beetje Engels. Maar dit is in het Spaans en dan wil je toch weten wat er staat. Het lijken soms best belangrijke zinnen. Zet er dan een voetnootje bij.

Brengt me bij de vertaling. Bij mindere goede Engelse vertalingen kun je vaak aan het Nederlands zien wat er in het Engels heeft gestaan, een anglicisme. Dat stoort dan verder niet bij het lezen. In het Spaans ligt dat anders. Er zijn veel Nederlandse woorden en zinnen die niet lijken te kloppen, maar als je het Spaans niet machtig bent, heb je geen idee wat er gestaan zou kunnen hebben en dan moet je een zin soms een paar keer overlezen. En dan snap je het nog steeds niet.
Kortom: een actieboek met een irritant laag leestempo.
Voorlopig even geen Gómez-Jurado meer.

Meer recensies van Jos Kunze