Verhalenverteller ten top

Jos Kunze 04 juli 2024
Het is lastig om precies aan te geven waarom dit boek zo goed is. Het is gewoon een ongelooflijk spannende en opwindende rit. Ik had nog nooit van Cleave gehoord terwijl hij een internationaal bestsellerauteur is. Ondergewaardeerd in Nederland blijkbaar.
Cleave schiet zo door in mijn top 3 van thrillerschrijvers.

De hoofdpersoon Noah is een nogal gecompliceerd en gelaagd personage en dat kom je in thrillers niet zo vaak tegen. Hij is vastberaden en fel maar niet altijd sympathiek. Als er een grens moet worden overschreden, is de kans groot dat Noah dat zal doen. Op een vreemde manier kun je hem daar niet helemaal de schuld van geven, omdat het altijd vanuit het juiste gevoel komt. Als lezer zit je dus telkens in dubio voor wat betreft je gevoel voor Noah. Knap gedaan hoor.

Maar ook de bijrollen zijn erg sterk. De ex van Noah, zijn beste vriend en voormalig partner, de oude en de nieuwe pastoor en last but zeker not least, de voormalige sheriff. Hij is misschien met pensioen, maar hij lijkt nog steeds de gemeenschap met ijzeren vuist te regeren. Ik verwachtte helemaal dat dit kleine stadje en zijn inwoners geheimen zouden verbergen, en naarmate het verhaal zich ontrafelde, werd ik behoorlijk achterdochtig tegenover vrijwel iedereen.
Toch had ik op geen enkele manier kunnen voorspellen waar dit duistere verhaal zou eindigen.

De wat ongeloofwaardige momenten waarop Noah een kruising lijkt tussen MacGyver en Rambo, die neem ik graag op de koopt toe. Vooral omdat Cleave een heerlijke venijnig-sarcastische humor hanteert.
Wat een verhalenverteller!

Ik kan niet alleen dit boek, maar ook deze auteur van harte aanbevelen.
Want wat (misdaad)thrillers betreft, is dit topmateriaal!

Meer recensies van Jos Kunze