Sfeervol 14e eeuws Rusland

Jos Kunze 12 juli 2024
Magisch. Donker. Mooi. Dit tweede deel is net zo geweldig als zijn voorganger. Daarbij komt dat Vasja/Vasilli meegroeit met het verhaal. Was in deel 1 nog alles nieuw voor haar (en voor de lezer), begint ze in deel 2 de magische wereld beter te begrijpen en krijgt ze ook meer grip op haar eigen rol in het geheel. Als lezer verlies je wel een beetje de magie van deel 1 toen alles nog nieuw was, maar dat valt weg tegen het feit dat je veel meer in het verhaal komt te zitten. Heerlijk!

Arden is bijna een kunstenaar in het onmerkbaar combineren van donkere geschiedenis en nog donkerdere fantasie. Bovennatuurlijke elementen bestaan naast alle politiek, alle indringers, alle intriges. Je raakt er ongemerkt van overtuigd dat het 14e-eeuwse Rusland een land was waar geesten en magische wezens bij het dagelijkse leven behoorden. De kracht van Arden’s schrijfkunst zit in het sterke gevoel en de levendige beelden. Ik kan het niet laten om een paar van die magische wezens te noemen. Baba Jaga is een oude heks die rondvliegt in een vijzel en de stamper als roer gebruikt. Heerlijk beeld, toch? De Bannik is een soort kabouter die de hoeder is van het badhuis. En zo heet de hoeder van het huishouden, zeg maar de huisgeest: de Domovoi. En wat dacht je van de Poloenotsjnitsa? Spreek dat maar eens hardop uit. Het is de ‘middernachtvrouw’, een demon die kinderen nachtmerries bezorgt. Een kleine greep, maar het geeft allemaal zo enorm veel sfeer aan het boek.

Verder schrijft Arden wat mij betreft de meest intense paardenracescènes die ik tot nu toe heb gelezen. Tel daarbij op de vriendschap tussen Vasja en haar paard Solovey; het hebben van een dierenvriend in een (fantasie)boek is altijd een juiste keuze.

En dan Morozko, die heeft mijn hart gestolen. Ja, sorry hoor, dat is inderdaad de ijsdemon.

Dit tweede deel was donkerder, beter, sneller. Ik kan het na dit deel al zeggen: deze trilogie is een frisse en meesterlijk gemaakte serie die een speciaal plekje in mijn hart heeft. Ik raad het iedereen aan die iets nieuws en iets magisch wil, inclusief wat frisse knisperende sneeuw om het hoofd te zuiveren.
En nu op naar het laatste deel omdat ik weet dat er nog geweldige dingen zullen gebeuren.
Dat kan niet anders.

Meer recensies van Jos Kunze