Lees en leer

Jos Kunze 05 juli 2024
Een jaar of 10 geleden heb ik de film al eens gezien. Met een mooie op het lijf geschreven rol voor John Goodman als paus Sergius. In tegenstelling tot de middelmatige film, is het boek verrassend goed. Een prachtig verhaal over de eerste vermeende vrouwelijke paus Johanna. Achterin het boek wordt veel moeite gedaan om aan te tonen dat Johanna echt heeft bestaan en dat dit dus meer is dan alleen een legende.
Maakt dat wat uit? Nee, voor mij niet.
Cross schrijft een meeslepend verhaal met veel ‘food for thought’.
Als je van kerkgeschiedenis houdt, lees dit boek. Als je de geschiedenis van (onderdrukking van) vrouwen kent, lees dit boek. Als je van legendes inclusief de nodige romantiek houdt, lees dit boek. Als je – net als ik – geïnteresseerd bent in geloof, lees dit boek. De scenes waarbij Johanna (naasten)liefde maar vooral ook ‘de rede’ boven de geloofsregels stelt, vind ik zeer goed uitgewerkt.
Cross heeft veel research gedaan, dat merk je aan alles.

Zolang vrouwen niet als gelijkwaardig aan mannen worden gezien, blijf dit verhaal actueel. Johanna vertegenwoordigt de empowerment van vrouwen, de realisatie van hun volledige potentiaal door al hun talenten te gebruiken, vooral hun geest.
“To empower yourself in this world you must learn”.

Dit boek is een aanrader. Lees en leer!

Meer recensies van Jos Kunze