Traag en saai

Jos Kunze 23 juli 2024
Young adults die in dieren kunnen veranderen (en weer terug) en waar een speciale school voor is opgericht.
Geen nieuwe ideeën, maar wel de basis voor een goed verhaal.

Helaas, helaas … de uitwerking is magertjes. Traag, nog trager, niet spannend, oppervlakkige karakters, geen duidelijke plot, laat staan noemenswaardige plotwendingen. En een aantal wel erg flauwe grappen.
En traag, of had ik dat al gezegd.

Oké: dit is een boek voor +/- 10-jarigen. Maar hé, wakker worden: 10-jarigen zijn wel wat gewend vandaag de dag. Wat die allemaal zien op tv en op internet. Breek me de bek niet open. En dan is dit toch wel een erg saai verhaal. Daar komt bij dat het allemaal ook nog op ‘kinderniveau’ is geschreven en dat maakt het voor de volwassen lezer ook geen pretje. Er zijn legio YA boeken die geschikt zijn voor tieners maar ook door volwassene uitstekend gelezen kunnen worden.
Ik vind het echt wonderbaarlijk dat dit boek zo veel goeie reviews ontvangt.
En dan de vertaling, bah: niet alleen spel- en typefouten maar ook gewoon niet bestaand of slecht Nederlands. Dat wil je toch ook niet voor je 10-jarige zoon of dochter.
Voor mij geen vervolg meer.

Meer recensies van Jos Kunze