Hervinden van liefde in vele vormen

Joyce Remmerswaal 20 augustus 2024
De bibliotheek vol herinneringen is een boek waarin een hoofdrol is weggelegd voor boeken uiteraard. Vele klassiekers passeren tijdens het lezen van het boek.

In de hoofdrol Ella en haar moeder Sally. Elk jaar op de verjaardag van Ella voegt Sally een boek toe aan haar bijzondere bibliotheek. Ella woont inmiddels in Australië na een ruzie met haar moeder. Nu is ze terug in Greenwich, Engeland en volgt een interessante periode waarin ogen worden geopend en de liefde voor boeken voor verrassende momenten zorgt.

‘De bibliotheek vol herinneringen’ is een feelgood, maar zeker niet in de klassieke vorm die je zou verwachten. Het boek heeft meerdere boodschappen in zich, die op verschillende manieren en momenten tot uiting komen. Bijvoorbeeld door de kat met de toepasselijke naam Kopstaartbotsing, die voor luchtigheid zorgt, maar zeker laat zien dat liefde moet worden verdiend door je gedrag aan te passen.

Het sterkste punt in het boek is de vele bij-personages die gezamenlijk het verhaal van Sally vertellen en haar meerdere gezichten geven. Hannah, Jakub en zeker ook student Nathan. Ella maakt mede door hen een grote ontwikkeling door, die ontroerend is om te lezen. Ze hervindt zichzelf in de omgeving van haar jeugd en mooi is het besef met terugwerkende kracht dat ze eigenlijk een prima jeugd heeft gehad met een moeder die door iedereen aanbeden wordt.

Het laatste hoofdstukken zijn prachtig en vol met liefde en dat is een verrassing na de moeizame relatie tussen moeder en dochter aan het begin van het boek. ‘De bibliotheek vol herinneringen’ is geen dik boek met 265 bladzijden, maar er gebeurd veel, niets wordt afgeraffeld en als pluspunt heeft het een gesloten einde.

Ik geef ‘De bibliotheek vol herinneringen’ vier sterren. Ik heb genoten tijdens het lezen, het las makkelijk en was van begin tot einde boeiend. Complimenten voor de vertalers Maya Denneman en Denise Kock, ik gok dat bijvoorbeeld de naam Kopstaartbotsing bij hun vandaan komt en dit is een sterke toevoeging aan het boek.

#ikleeskatestorey #katestorey #debibliotheekvolherinneringen #ilonaslevenbijls #lsuitgeverij #zininfeelgood #thememorylibrary #buddyread #leesclub #gezellig @ilonaslevenbijls @lsuitgeverij @lisatimoneywrites @zininfeelgood

Meer recensies van Joyce Remmerswaal