Een heel sterk debuut

Op de avond van het spannende boek ontmoette ik Bregje Rebergen en werd ik direct enthousiast toen ze vertelde over haar aankomende debuutboek, Dubbelspel, vertelde. Een officier van justitie in de hoofdrol komt niet zo vaak voor en dat maakte me nieuwsgierig. Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg een recensie exemplaar aan. Dankjewel Xander uitgeverij dat ik het boek mocht lezen!

Zoals gezegd, een officier van justitie in de hoofdrol, genaamd Rixt van Leeuwen, woonachtig in het Gooi. Ze leeft voor haar werk, dit tot ontevredenheid van haar gezin. Ze is betrokken bij het onderzoek naar een crystal meth-bende en ze staan op het punt deze op te rollen. Dan volgt er een moord en komt alles in een stroomversnelling en wat heeft het internationale pianoduo en zussen Valerie en Aisha hiermee te maken?

De eerste zin op de achterflap van ‘Dubbelspel’ is “Penoza meets Gooise vrouwen” en dat is precies de juiste omschrijving. De spanning is direct continu aanwezig in de verschillende verhaallijnen en roept vele vragen en verdenkingen op, maar ook krijg je een inkijkje in het reilen en zeilen in het Gooi.

Heel kundig weeft Bregje Rebergen de verhaallijnen door elkaar en roept hiermee veel spanning en nieuwsgierigheid op. De oogpunten van vooral de vrouwen: Rixt, Valerie en Aisha zijn heel sterk en je voelt je als lezer bij ze betrokken door het inkijkje in hun gevoel, gedachten en persoonlijke beslommeringen.

De schrijfwijze van Bregje is heel vlot en dat maakt dat het boek moeilijk weg te leggen is. Dat ‘Dubbelspel’ haar debuut is, zou je absoluut niet zeggen, het voelt of je een thriller zit te lezen van een ervaren auteur. Je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet, subtiel wordt er met verdenkingen gestrooid en dan wordt je weer volkomen verrast.

Kom maar op met meer boeken, Bregje Rebergen! Het was een waar genoegen ‘Dubbelspel’ te lezen en het smaakt naar meer. Rixt kan niet zonder haar werk en er zijn vast wel weer interessante zaken om te verwerken in een boek. Je voelt je ervaring in de juridische wereld, maar je weet het heel helder neer te zetten voor een leek. Dankjewel!

Ik geef ‘Dubbelspel’ vier sterren.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal