Tegen de verdrukking in hoger gemikt.

JozienWijnakker 27 september 2023
'Misschien moet je iets lager mikken' las ik met plezier en gedeeltelijke herkenning. Qua studie ben ik ook een stapelaar. Bij mij ging het om M/V verschil. Dat is echt nog heel wat anders dan opgroeien in erbarmelijke armoede en dagelijks verbaal en fysiek geweld. Van generatie op generatie moeten overleven in omstandigheden waar de bovenklasse volstrekt geen weet van heeft . Waar belanden in de criminaliteit voortdurend op de loer ligt en lonkt als beste alternatief. Dat kansenongelijkheid in ons land wel degelijk bestaat wordt op elke bladzijde glashelder. Desondanks bleef Milio -tegen de verdrukking in- hoog en steeds hoger mikken. En al verovert hij diploma's tot en met een master sociologie, de culturele kloof blijkt niet zomaar te overbruggen. Dit boek vind ik echt een aanrader. Je voelt het schrijnende verschil tussen twee volstrekt verschillende werelden. De ene met vanzelfsprekende privileges die de andere wereld moet missen.

Meer recensies van JozienWijnakker