Genieten met een hoofdletter G

judithblogtsolo 04 juni 2024
Als je deze zomer slechts één boek leest, kies dan voor 'Als ik jou was' van Marijke Vos. Dit boek is een absolute aanrader waar ik met een hoofdletter G van heb genoten!

Wat zou jij doen als je plots voor twee weken een compleet andere baan zou hebben? Dat overkomt ijssalonhoudster Maudy als ze in een vlaag van... nou ja, verstandsverbijstering, woede of was het nu toch irritatie aan makelaar Wout voorstelt om eens van plaats te ruilen: hij moet twee weken lang aan het werk in de ijssalon, terwijl zij lekker rondjes gaat lopen in zijn veel te duren huizen in het Gooi. Zo moeilijk kan dat laatste niet zijn, toch?

Nou, dat laatste ga ik je natuurlijk niet verklappen...

Wat ik wel kan zeggen, is hoe ontzettend leuk dit boek is. @marijkeswereld.nl weet met haar toegankelijke en beeldende schrijfstijl een lach op je gezicht te toveren. De chemie tussen de bescheiden Maudy en 'blaaskaak' Wout is geweldig (#enemystolovers), diverse situaties zijn zo levensecht en awkward beschreven dat het gewoon hilarisch is (vooral wanneer bijpersonage Joop erbij komt), en de zomerse sfeer maakt het helemaal af. Je wordt dan ook helemaal meegezogen in het verhaal en waant je echt op de beschreven locaties.

Maar er is meer. 'Als ik jou was' is niet alleen een vrolijk boek, het heeft ook een emotionele laag. Beide hoofdpersonages, die je door de wisselende perspectieven goed leert kennen, dragen bagage uit hun verleden met zich mee. Deze diepgang geeft het boek extra kracht. Je begrijpt de personages beter en gaat echt met ze meeleven, hopend dat het geluk hun kant op komt.

Dus, wat houd je nog tegen? Duik in dit heerlijke verhaal en laat je meevoeren door de avonturen van Maudy en Wout. Je zal er geen spijt van krijgen. Dat beloof ik!

Meer recensies van judithblogtsolo