Hart van Staal

jufBeau 17 oktober 2024
Eerlijk is eerlijk, het duurde even voor ik in het verhaal van ‘Hart van staal‘ zat. Maar… toen ik de smaak eenmaal te pakken had, vloog ik door het boek heen.

Het verhaal uit dit boek speelt zich af in de toekomst, alhoewel toekomst? robots komen steeds vaker voor in ons leven. Simon van der Geest heeft het boek in een fijn leestempo geschreven. De gebeurtenissen volgen elkaar goed op, maar er wordt ook stilgestaan bij belangrijke details wat het lezen erg prettig maakt.

Daarnaast is het verhaal beeldend geschreven, je ziet tijdens het lezen de gebeurtenissen uit het boek haast voor je neus gebeuren. Het zou mij ook niks verbazen als er een film van dit boek uit gaat komen. In het boek vind je af en toe een illustratie gemaakt door Martijn van der Linden, hoewel deze illustraties er mooi uit zien zou ik ze bij dit boek haast overbodig vinden juist omdat het verhaal zo beeldend geschreven is. De illustratie op de voorkant van het boek vind ik daarentegen erg goed ontwopren. In één oogopslag zie je de belangrijkste gebeurtenissen of locaties uit het boek.

Het doel van de robots is nog niet duidelijk in dit boek, het boek heeft dan ook een open einde. Aan het einde van het boek kondigt Van der Geest al aan dat er een vervolg op dit boek komt. Ik kan niet wachten tot dit vervolg uitkomt, want ik ben wel heel benieuwd hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen en of dan het doel van de robots duidelijk gaat worden.

Het boek is geschikt als (voor)leesboek voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Omdat het een wat dikker boek is, zou ik er persoonlijk voor kiezen dit boek niet in zijn geheel voor te lezen. Ik zou het eerste deel van het boek voorlezen en daarna het boek doorgeven aan leerlingen die geïnteresseerd zijn in het verhaal.

Deze recensie verscheen eerder op: https://jufbeau.com/recensies/hart-van-staal/

Meer recensies van jufBeau