Mijn grote speelboek

jufBeau 17 oktober 2024
‘Mijn GROTE speelboek‘ is één van de nieuwste boeken van auteur en illustrator Ingela P. Arrhenius. Arrhenius richt zich op het ontwerpen van boeken voor baby’s en dreumessen. Verschillende boeken van haar liggen hier in huis, waaronder ‘Kerstmis in de straat‘ en ‘Kiekeboe beer‘. Als kraamcadeau kregen we bij de geboorte van mijn dochter vier jaar geleden het boek: ‘Hondje waar ben je?‘, deze wordt er nog steeds regelmatig bijgepakt en op de babykamer van ons zoontje dat deze maand geboren wordt, ligt het boek ‘T.rex waar ben je?‘ al klaar.

De boeken van Arrhenius ogen eenvoudig, maar zijn een feest om naar te kijken. Zo ook ‘Mijn GROTE speelboek‘. De basis voor elke pagina is rustig, er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van zachte kleuren. Voor de illustraties waar het om draait worden fellere kleuren gebruikt, zonder overweldigend te zijn. Op elke pagina zijn daarnaast vilten flapjes te vinden en een doorkijk naar de volgende pagina. Deze vind ik heel slim vormgegeven: op de ene pagina zie je een zon met een geel vilten flapje, als je de bladzijde omslaat zie je het gele vilten flapje weer maar hoort het ineens bij een paraplu!

De categorieën die in het boek voorkomen zijn: cijfers, voertuigen, buiten, vormen, weer, thuis, kleuren, dierengeluiden en naar bed. Deze categorieën zijn slim gekozen, want ze passen bij de ontwikkeling en leefwereld van de doelgroep. Daarnaast eindigt ‘Mijn GROTE speelboek‘ zoals bijna alle boeken van Arrhenius: met een spiegeltje verstopt achter een vilten flap.

Ik had nooit gedacht dat ik over een boek van zes pagina’s zoveel te vertellen had, maar dat wijst er wel op dat ik enthousiast ben over ‘Mijn GROTE speelboek‘ en het een aanrader vind voor alle ouders van jonge kinderen en eigenlijk hoort dit boek ook thuis op een kinderdagverblijf of bij een gastouder in huis.

Deze recensie verscheen eerder online op: https://jufbeau.com/recensies/mijn-grote-speelboek/

Meer recensies van jufBeau