Over een zombiefilm en gelukkige getallen

jufBeau 17 oktober 2024
‘Over een zombiefilm en gelukkige getallen‘ is een verhaal dat draait over vriendschap, al zal je dat niet zeggen als je de quote bovenaan deze recensie leest. De vriendschap tussen Martin en Drikus heeft geen makkelijke start, maar hun band wordt gedurende het verhaal steeds hechter. Later wordt ook Chris, klasgenootje van Martin, betrokken bij hun vriendschap.

Uit de samenvatting van het boek bovenaan de recensie, valt een deel van de titel af te leiden. Maar waar slaat dan het onderdeel ‘… en gelukkige getallen‘ op? Martin vindt namelijk rust in het bewerken van getallen. Als hij een tijd op een klok ziet staan, gaat hij de getallen omzetten naar machten en de uitkomsten optellen om te kijken of er een gelukkig getal uitkomt. Kleine passages uit dit boek zou je dus zelfs kunnen gebruiken als introductie op het onderdeel ‘machtsverheffen’ bij het rekenonderwijs eind groep 8 of op het voortgezet onderwijs.

Als ik een minpunt moet noemen aan ‘Over een zombiefilm en gelukkige getallen‘ dan is dat het einde van het boek. In het laatste hoofdstuk volgen de gebeurtenissen elkaar te snel op. Hier had ik graag meer over willen weten en had best over twee of drie hoofdstukken verdeeld mogen worden.

Doordat het boek niet heel dik is, slechts 120 pagina’s, is het boek goed in te zetten als voorleesboek. Maar het kan uiteraard ook gebruikt worden als boek om zelfstandig te lezen. Qua leeftijd is het boek geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar.

Deze recensie verscheen eerder online op:

Meer recensies van jufBeau