Pleister - Warme wijn

jufBeau 17 oktober 2024
Wauw, wat is ‘Pleister – Warme wijn‘ een mooi geschreven boek. Je hoopt natuurlijk dat kinderen nooit te maken krijgen met een familielid met een alcoholverslaving, maar helaas gebeurt dit vaker dan je denkt. Maar mocht je dan een boek nodig hebben om dit bespreekbaar te maken binnen het gezin, dan is ‘Pleister – Warme wijn‘ hét boek om te gebruiken.

Het prentenboek richt zich op kinderen vanaf vijf jaar. Toen ik dat op de achterzijde las, had ik hier in eerste instantie mijn twijfels bij: ‘hoe kan je dit onderwerp met vijfjarige kinderen bespreken?’. Maar daar is auteur An Swerts in geslaagd. Op een luchtige, maar duidelijke wijze wordt de lezer uitgelegd wat een alcoholverslaving is en wat dit doet met de omgeving van een verslaafde. Ook wordt er stilgestaan bij een eventuele behandelwijze van iemand met een alcoholverslaving. In dit boek wordt het verhaal opgebouwd rondom de verjaardag van hoofdpersoon Lucie. Hierdoor blijft het een herkenbare situatie voor de lezers. Daarnaast is het een sterk punt van dit boek dat Lucie een lotjgenootje vindt in haar buurjongen Matteo die haar helpt om de dingen nog beter te begrijpen.

Illustratrice Eline van Lindenhuizen heeft ‘Pleisters – Warme wijn‘ voorzien van illustraties. De illustraties zijn simpel, maar doeltreffend. Door het kleurgebruik wordt er een prettige lees- en kijksfeer neergezet in het boek. De illustraties ondersteunen de gebeurtenissen in het boek.

Aan het einde van het boek zijn nog een aantal mooie toevoegingen te vinden:
> een zoekplaat met de personen uit het boek;
> vragen om over na te denken en te praten met kinderen;
> een interview met twee verslavingsexperts;
> tips om als (groot)ouder of leerkracht kinderen te ondersteunen die in een dergelijke situatie zitten én
> websitesuggesties voor meer achtergrondinformatie en materialen én plekken waar je als kind hulp vindt als hij/zij zich in zo’n situatie bevindt.

Zoals verteld aan het begin van deze recensie is dit boek geschikt voor kinderen vanaf vijf jaar. Daarnaast is dit boek voor een brede leeftijdsgroep in te zetten ook voor oudere kinderen is dit een fijn boek om herkenning te zoek en tips te krijgen. Ik kan mij ook zomaar voorstellen dat een schoolmaatschappelijk werkster ‘blij’ is met boeken waarin dergelijke onderwerpen bespreekbaar gemaakt worden. ‘Pleister – Warme wijn‘ is het eerste deel van de Pleister-boekenserie die ik gelezen heb. Een blik op de website van uitgeverij Clavis leert dat er nog veel meer boeken zijn in deze serie. Ik ben heel benieuwd naar de andere boeken in deze reeks en welke onderwerpen er behandeld worden.

Deze recensie verscheen eerder online op: https://jufbeau.com/recensies/pleister-warme-wijn/

Meer recensies van jufBeau