Willewete. - Wonen in de wereld

jufBeau 17 oktober 2024
Nadat ik vorige week ‘Willewete – Dit is mijn huis‘ heb gerecenseerd, is dit keer ‘Willewete – Wonen in de wereld‘ aan de beurt. Niet geheel onbewust heb ik besloten deze boeken in deze volgorde te recenseren.

In ‘Willewete – Dit is mijn huis‘ gaat het om de directe omgeving van kinderen en zullen heel veel aspecten herkenbaar zijn. In ‘Willewete – Wonen in de wereld‘ wordt de kennis van kinderen verder uitgebreid. Het boek gaat nu niet meer (alleen) om de eigen omgeving van het kind, maar het boek gaat over het wonen over de hele wereld.

Het boek begint met het verschil tussen wonen in de stad en wonen op het platteland. Dit is nog te koppelen aan de belevingswereld van de kinderen. Daarna gaat het over verplaatsbare huizen en verschillende huizen in elk land en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt bij de woningbouw. Werk je op een school met een divers publiek, dan kunnen kinderen misschien zelf ook wel wat vertellen over wonen in het land waar zij vandaan komen. Misschien kunnen ze zelfs wel foto’s laten zien! Een mooie toevoeging aan dit boek is dat er ook is gedacht aan wonen als dakloze, als vluchteling en het wonen in een asielcentrum.

De informatie geschreven door Reina Ollivier wordt ondersteund door de illustraties van Hiky Helmantel, die tevens ‘Willewete – Dit is mijn huis‘ illustreerde.

Dit boek is geschikt voor kinderen van meerdere leeftijden. In de kleutergroepen (leeftijd 4 en 5 jaar) kan dit boek voorgelezen worden door de leerkracht en kunnen leerlingen zelf naar de illustraties kijken. Ook begin groep 3 (leeftijd 6 jaar) kan dit nog. Wanneer kinderen eenmaal zelfstandig kunnen lezen, kunnen zij zelf dit boek erbij pakken en alle informatie tot zich nemen.

Deze recensie verscheen eerder op: https://jufbeau.com/recensies/willewete-wonen-in-de-wereld/

Meer recensies van jufBeau