Ontdek alle letters met aap.

Jufelsie 22 december 2020
Elke twee weken laat ik mijn kleuters spelenderwijs kennismaken met een letter. We horen zijn klank en kijken hoe hij geschreven wordt. Samen gaan we op zoek naar woorden waar deze klank in staat. Horen we hem vooraan, achteraan of staat hij in het midden? Er worden voorwerpen verzameld, die ook met deze klank beginnen. In de loop van de week lees ik een verhaal voor uit het boek Aap leest een letter van Isabelle Gielen. Het is een boek met vrolijke verhalen over elke letter van het alfabet en de verschillende klanken. Mijn kleuters zijn steeds nieuwsgierig over welk dier het gaat. Aap speelt de hoofdrol, we leren veel over hem. Daarnaast ontmoeten we verschillende dieren zoals das, neushoorn, zebra, vlieg, mees en hert. Ze beleven een klein avontuur waarin veel woorden in verwerkt zijn waar de aangeboden letter/klank goed te horen is. Woorden, die beginnen met de aangeboden letter/klank, maar ook woorden waarin de letter/klank in het midden of op het eind staat. In de verhalen zijn ze vetgedrukt.
Bij de -f- is het feest en mag iedereen op de foto: fazant, duif, raaf, wolf, flamingo, olifant en giraf. Bij de -o- ontmoeten we mol, hij moppert… het is veel te druk onder de grond!
Ook is er aandacht voor letters die bij elkaar horen en samen een klank vormen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan -ui- (muis), -eu- (neushoorn), -ie- (vlieg, stier, kriebeldier). Alle letters/klanken komen aan bod, zelfs de -q-, -x- en -z- . Deze herkennen de kinderen vaak in een naam, wanneer die geschreven wordt.
De verhalen vinden ze herkenbaar en grappig en nodigen uit tot nieuwe activiteiten in de klas. Na het verhaal bij de -z- hebben we in de klas het spel ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ gespeeld en bij de -j- een rekenactiviteit met kaarsen. Ze ontdekken veel nieuwe woorden, hun woordenschat wordt flink uitgebreid.
Er is ook aandacht voor tegenstellingen. We ontmoeten o.a. een turbodiezelslak bij de -l- (is hij langzaam of snel?) en een beer, die boos is en even later met zijn kunstjes blij wordt.
De illustraties zijn van Jan van Lierde. Ze passen perfect bij het verhaal en zijn kleurig. Op de voorgrond staat het dier, de achtergrond heeft iets onwerkelijks. Vaak zijn het enkele schetsen. Ze prikkelen de kinderen. Enthousiast komen er reacties los en wordt er een kringgesprek gehouden.
Aap leest een letter is een boek wat een goede bijdrage levert aan het spelend ontdekken van letters/klanken. Een must-have voor kinderen die hierin zijn geïnteresseerd.

Meer recensies van Jufelsie