Een vrolijke bundel met klassiekers van Annie M.G. Schmidt

Jufelsie 19 september 2024
Ontmoet Pimmetje Dimmetje Dee, varkentje Lanterfant, Marietje van Dalen en nog meer figuren in de vrolijke versjes van Annie M.G. Schmidt. Ze zijn verzameld en gebundeld in Als vogeltjes gaan slapen.
Annie M.G. Schmidt is een begrip in Nederland. Jong en oud genieten van de avonturen met Jip en Janneke of Pluk van de Pettteflet. Zingen mee met de vrolijke liedjes over Dikkertje Dap en Beertje Pippelloentje of luisteren naar een van haar versjes tijdens het naar bed gaan.
In Als vogeltjes gaan slapen staan de dertig mooiste versjes. Het zijn kleine verhaaltjes, die een verrassend avontuur vertellen. Kijk mee met een kleine worm naar de sterren. Dat dit een goed idee is, horen we later. Zijn moeder kijkt naar beneden en wordt opgegeten door een leeuwerik.
Volg de twintig eendjes. Zij gaan op een dag een jongetje verrassen met wat brood. Spetter mee met Pippelloentje in het bad of zwaai de boer en boerin uit. Zij gaan naar de stad en de dieren blijven achter. Zo genieten we van elk versje. Ze zijn op rijm geschreven, heerlijk om voor te lezen en zelf te lezen. Alle zinnen zijn ritmisch en lopen vlot.
Jonge kinderen ontdekken en vinden veel herkenning uit hun belevingswereld. Het is alsof ze deel zijn van ieder avontuur.
Annie M.G Schmidt speelt met taal en verstopt er vaak iets meer in. Zo helpt het vers over juffrouw Boggemog de kinderen met het leren van de maanden van het jaar en ontdekken we diverse getallen. In Zeven kinderen in het bad ontdekken de kinderen hoeveel zeven is en ook het getal ‘vier’ komt verschillende keren voor. De versjes bieden inspiratie voor leerkrachten. Ze kunnen gebruikt worden om een activiteit in te leiden. Na een leuke inleiding zijn de kinderen enthousiast om een vaardigheid te oefenen of te werken aan een activiteit.
Sanne te Loo heeft de eer gekregen om deze bundel te illustreren. Ze heeft gezorgd voor frisse, sfeervolle prenten die onze aandacht trekken. Met een vleugje humor zijn het één voor één pareltjes. Het is haar gelukt om de kern van het versje te vertalen naar een tekening.

Als vogeltjes gaan slapen, dan slapen ze in een nest,
dat is nu eenmaal zo, in noord en zuid en oost en west…
En elke avond kwart voor acht, dan zeggen ze tegen elkaar:
Nu snaveltje poetsen, en veertjes kammen en vleugeltjes wassen… klaar!

Bovenstaand is een stukje uit het versje Als vogeltjes gaan slapen en hoort bij de titel van deze bundel. Benieuwd naar hoe de vogeltjes slapen? Lees dan hoe dit versje verder gaat in het gelijknamige boek. Een TIP voor jong en oud.

Meer recensies van Jufelsie