Trek je laarzen aan, klaar om met Anna naar het bos te gaan.

Jufelsie 19 september 2024
Anna gaat graag naar het bos. Daar is veel te zien en te beleven. Je hoort de vogels fluiten en de blaadjes ritselen. Wanneer je stil bent, komt er een eekhoorn te voor schijn of komt er een muisje uit zijn holletje gekropen. Bekijk de paddenstoelen, die groeien in het zachte mos en verzamel herfstvruchten in een mand. Ga je met Anna mee op pad?
Anna’s grote bosboek van Kathleen Amant is een prachtig boek voor jonge kinderen. Het bos heeft een grote aantrekkingskracht en veel verrassingen. In dit boek bezoek je het bos in elk seizoen, van de lente tot de winter. Anna neemt je graag mee op haar ontdekkingstocht door dit natuurparadijs.
In Anna’s grote bosboek vind je verhalen, zoek – en kijkplaten en verzamelingen van o.a. blaadjes en boslekkernijen.
In de verhalen ga je met Anna op avontuur. Ze sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen en prikkelen hun nieuwsgierigheid. In elk verhaal maken de kinderen kennis met iets kenmerkends van dat seizoen en krijgen we daar informatie over. Zo ontdekken we bijvoorbeeld in de lente verschillende zangvogels en lezen we in de herfst een verhaal over de eekhoorn. Hij verzamelt in dat seizoen nootjes, die hij even in zijn wangen verstopt omdat hij geen ‘tasje’ heeft. De verhalen hebben een mooie lengte en kunnen op elk moment van de dag voorgelezen worden.
In het boek vind je verschillende grote kijk – en zoekplaten. Het zijn prachtige kleurige tekeningen die over twee pagina’s staan. Anna is goed te herkennen in haar blauw gele trui en blauwe broek. Zodra we de platen zien, komen er reacties en verwoorden we wat we zien. Het daagt ons uit om verhalen hierbij te bedenken. Bij elke plaat staan enkele vragen. Zo wordt er gevraagd om iets te tellen: ‘hoeveel kruipdiertjes tel je?’ of krijgen we een uitdaging om zelf creatief te zijn: ‘wat zit er in hun rugzakjes, denk je?’ Het is een leuke manier om te werken aan de woordenschat en we leren spelenderwijs tellen en andere rekenbegrippen.
Met de verzamelpagina’s wordt er nogmaals aan de woordenschat gewerkt. Onder ieder kopje, bijvoorbeeld ‘allemaal dieren’ staan vier tekeningen, met daaronder enkele zinnen. De seizoenen worden afzonderlijk genoemd, met daarbij kenmerkende tekeningen. We zien o.a. een boom veranderen. Van een boom met enkele frisse blaadjes in de lente naar een kale boom in de winter. Ook op deze manier krijgen we veel informatie.
Het is een feest om met Anna naar het bos te gaan. Wij trekken onze laarzen aan.
Anna’s grote bosboek is heel het jaar te gebruiken en zorgt voor vele uurtjes kijk- en leesplezier. Het bos heeft elk seizoen iets nieuws te bieden en is elke dag te bezoeken!

Ps. Kathleen Amant heeft een eigen website waar je tal van verschillende kleurplaten vindt van Anna.

Meer recensies van Jufelsie