Een avontuur om in te duiken!

Jufelsie 13 juli 2024
In 2016 schreef Pieter Koolwijk het verhaal Baas van de wereld. Nu, in 2024 is het opnieuw uitgebracht. Deze keer met illustraties van Linde Faas.
Op een dag ontmoeten Ivo en Mila een zwerver. Het is een vreemde man, die beweert de baas van de wereld te zijn. Hij verdwijnt weer net zo plotseling. Wanneer Ivo en Mila een paar dagen later in het park zijn, zien ze dat twee agenten de ‘baas’ willen arresteren. Dit lukt niet en ‘baas’ vlucht, samen met de kinderen weg. In een winkelwagentje gaan ze er vandoor. Ivo en Mila belanden, via het riool in een ruimte waar veel tv’s hangen. Baas heeft een plan en daarmee redden ze de wereld. Kunnen Ivo en Mila het plan uitvoeren?
Het verhaal Baas van de wereld begint bizar. Ivo heeft strafwerk gekregen. Hij mag een opstel schrijven van duizend woorden over wat hij later wil woorden. Wanneer hij Mila het antwoord geeft ‘Ik wil later baas van de wereld worden’ staat er even later een zwerver voor zijn neus, die beweert ‘baas van de wereld te zijn’. Samen met Ivo en Mila beleef je hierna een waanzinnig avontuur vol spanning en sensatie. Er gebeuren dingen, die iedereen wil meemaken. Vragen doemen op, die je nieuwsgierigheid prikkelen en waar je antwoorden op wilt. Je wordt achtervolgd en komt via ondergrondse rioolgangen in een bijzonder huis terecht. Het grootste raadsel blijft tot het eind… komt het goed met de wereld? Ivo en Mila zijn elkaars tegenpolen. Ivo is druk, praat veel en zijn ouders negeren hem. Mila is stil, dromerig en woont bij haar vader en stiefmoeder. Ze hebben een bijzondere band met elkaar.
Het verhaal is meeslepend, je legt het boek niet zo maar weg. Het blijft boeiend tot het eind. De wereld zit vol ‘oelewappers’, die veel problemen in onze wereld veroorzaken, horen Ivo en Mila en met het probleem van de plastic soep worden wij op de feiten gedrukt.
De illustraties van Linde Faas zijn kleurrijk en zeer sfeervol. Ze zijn treffend en hebben een geheimzinnige waas, die de aandacht trekt. Ik hou ervan.
Fijn, dat Baas van de wereld opnieuw is verschenen. Een avontuur waar ieder kind heerlijk in kan duiken… wie wil deze ‘baas’ nou niet ontmoeten?

Meer recensies van Jufelsie