Een boek voor beginnende lezers

Jufelsie 10 oktober 2024
De serie Tijgerlezen is ontwikkeld voor beginnende lezers. De boeken zijn niet ingedeeld volgens technische leesniveaus, maar kinderen kiezen zelf het boek waar ze aan toe zijn. Kinderen houden van spanning en humor. Daarnaast genieten ze van veel illustraties. Alle boeken in deze serie voldoen aan deze criteria. Nu is, aan deze serie, een nieuw: De dag dat de school levend werd.
Een verhaal geschreven door Tjibbe Veldkamp en met veel tekeningen van Nadia Meezen.
In het verhaal maken we kennis met Jip. In haar groep zitten acht meisjes. Na schooltijd spelen ze met elkaar. Jip mag nooit meedoen en speelt dus alleen. Op een dag maakt ze ‘leef’. Leef is een mengsel van water, zand en gevoel. Ze doet wat van het spul op haar skippybal. Deze komt tot leven. Jip heeft veel plezier met Skip. Even later krijgt ook de boom wat ‘leef’ en komt tot leven.
Wanneer Jip aan Skip en de boom haar verhaal vertelt over school vinden ze dat er iets moet gebeuren. Jip giet vervolgens wat ‘leef’ op de school. Met andere ogen kijken ze toe. De school heeft ogen en een mond. Deze gaat plotseling open en zuigt de twee meisjes die Jip buitensluiten op.
De dag dat de school levend werd is een geweldig verhaal voor beginnende lezers en om voor te lezen. Op de eerste bladzijde leren we Jip kennen. Iedereen wordt direct nieuwsgierig en zet zijn voelsprieten uit. Het is helemaal niet leuk om buitengesloten te worden. Vervolgens neemt het verhaal ons mee in een waanzinnig avontuur. Jip maakt ‘leef’ en met dit spul zie je hele andere dingen gebeuren. Het prikkelt de fantasie en een vleugje humor overvalt ons. Ook zorgt ‘leef’ ervoor dat de meisjes, die Jip buitensluiten, worden aangepakt. Iemand, niet mee laten spelen, raakt kinderen en laat ze kijken naar hun eigen groep.
Het verhaal wordt verteld in korte zinnen en is met een fijne bladspiegel gedrukt. Er staan geen moeilijke woorden in. We boffen ook met de mooie illustraties van Nadia Meezen. Ze zijn kleurrijk en sluiten perfect aan bij het verhaal. Op elke pagina genieten we van een prent. Ze heeft de kinderen zo goed neergezet. Iedere emotie is van het gezicht af te lezen.
Het verhaal loopt goed af. Jip mag altijd meedoen. Zelfs Skip en Nelson spelen mee. En de school? Is die braaf? Ontdek dat zelf maar…

Meer recensies van Jufelsie