Dit TOP verhaal ga je delen!

Jufelsie 17 oktober 2024
Steve Small heeft al een aantal prachtige prentenboeken geschreven zoals: De eend die niet van water hield, Ik blijf altijd bij jou en Wij blijven altijd bij elkaar.
Hij verrast ons opnieuw. Deze keer met De haas die niet wilde delen is.
We maken kennis met haas. Hij verbouwt rapen, oogst ze en houdt deze lekker voor zichzelf. Waarom zou ik delen? bedacht hij. Wanneer ik iets weggeef, hoe minder er overblijft voor mij. Op een dag ontmoet hij een konijn. Het konijn maakt vriendelijk kennis met de haas. Alleen wil de haas niks van hem weten en stuurt het konijn weg. Even later ontmoet hij een zwijn. Het zwijn is hebberig en slokt alle rapen van haas in één keer op. Haas bedenkt zich en voert een plan uit. Zo komt hij erachter dat je door te delen zoveel meer kunt winnen.
De haas die niet wilde delen is een ontroerend verhaal, vertaald door Joukje Akveld, voor jonge kinderen. Ze ontmoeten een haas die zijn rapen met niemand wil delen. Ze vinden dat vreemd en geen goed idee. ‘Delen hoort toch, juf’. ‘dat is toch zo fijn’ wordt er geroepen. Direct is er grote betrokkenheid. In tegenstelling tot de haas, deelt het konijn wel. Wanneer het zwijn in beeld komt, zitten we op het puntje van de stoel. De spanning stijgt… wat gaat er gebeuren? Het verhaal krijgt een verrassende wending en zo geeft Steve Small ons een boodschap mee: door te delen ontvang je zoveel liefde en geluk. Op de laatste bladzijde genieten we dan ook van een ‘gelukkige’ haas.
Naast de tekst heeft Steve ook de illustraties verzorgd. Prachtige, sfeervolle tekeningen. Haas heeft hij krachtig neergezet. Grote oren en zijn voorste poten over elkaar heen in een duidelijke houding. Het kleine konijn staat er liefelijk naast.
De lichte achtergrond geeft aan dat Haas overdag actief is, in de avond wordt de achtergrond donker. Kinderen tellen de wortels, kijken welke dieren bij de konijnenfamilie op bezoek komen en volgen Haas op de voet, nadat hij het zwijn heeft ontmoet. De haas die niets wilde delen is een prentenboek wat ons veel te bieden heeft. Kinderen willen het verhaal vaker horen en ontdekken elke keer weer iets wat ze met elkaar willen delen. Een echte MUST-HAVE…

Meer recensies van Jufelsie