De Knorrige Koning bedenkt een smoes

Jufelsie 16 september 2024
Af en toe moet je dingen doen waar je tegen op ziet. Maak kennis met de Koning in het prentenboek De Knorrige Koning is echt niet bang. Hij verzint de ene na de andere smoes om onder spannende momenten uit te komen. Zo zijn de haren van de Koning te lang en moet hij naar Kapper Kreeft om ze te knippen. Wil hij graag gaan zwemmen, maar eerst moet hij door het gat en is Koning te groot om te plassen in het koningspotje. Hij moet bij hoge nood naar de grote mensen-wc.
Ga mee op avontuur en probeer samen met Lakei Schaap, Geit en Struis Knorrige Koning door deze moeilijke momenten heen te helpen.
In het boek De Knorrige Koning is echt niet bang zijn drie voorleesverhalen gebundeld. Zodra je het boek openslaat zie je aan de binnenkant een galerij met portretten. Alle personen die een rol spelen in een van de verhalen zijn afgebeeld. Hun naam staat onder elk portret.
De avonturen zijn voor jonge kinderen heel herkenbaar, ze komen uit hun belevingswereld. Een eerste keer naar de kapper, het behalen van een zwemdiploma en het plassen op een grote wc kan heel spannend zijn. Koning is sterk in het verzinnen van smoezen. Met een vleugje humor zien we dat hij het uiteindelijk, met hulp en grappige trucjes, wel doet. Bij elk spannend moment komen spontane reacties van de kinderen. Zij zijn creatief en komen direct met oplossingen om Koning te helpen. Elk avontuur is op rijm geschreven door Job Kühlkamp. Dit leest heel prettig voor.
Bij het verhaal staan illustraties van Pauline Gregory. Het zijn vrolijk gekleurde prenten met mooie details. Grappig om schaap, geit en struisvogel in een net pak te zien. Het kroontje van koning vinden we bijzonder klein en het is een leuke uitdaging om alle water-speelfiguren te benoemen.
Ben jij weleens bang?
Wacht dan niet te lang.
Verzamel al je moed
Met deze knorrige koning lukt het vast goed.

Meer recensies van Jufelsie