Een verhaal voor elke oppas

Jufelsie 13 maart 2022
Muis is een lieverd. Hij biedt Merel zijn hulp aan. Merel wil wormen vangen, maar ze durft haar eieren niet alleen te laten. Muis houdt ze wel even warm.
Na een tijdje brengen andere dieren ook hun eieren naar Muis. Zelfs moeder Eekhoorn brengt haar jonkies. Muis heeft het druk en doet haar best om alle eieren warm te houden en ondertussen geeft ze de kleine eekhoorns aandacht. Dan breekt plotseling een ei open en blijken enkele eieren slangeneieren te zijn. Gelukkig blijft Muis rustig en aan het eind van de dag worden alle eieren weer opgehaald, op één ei na. Wat gaat Muis met dit ene ei doen?
De oppasmuis is een lief verhaal. Heerlijk om voor te lezen omdat het voor alle kinderen zo herkenbaar is. Elk kind heeft een oppas: oma, opa, een buurvrouw of een vriend. Er worden afspraken en wensen doorgegeven. Specht wil dat zijn eieren in het midden liggen en af en toe worden omgedraaid. Het begin is grappig. Wie bijt daar in de staart van Muis? Een open vraag waar kinderen op mogen reageren. Zodra ze de bladzijde omslaan zien ze Merel en begrijpen ze heel goed de verwarring.
In het verhaal gebeurt er van alles. De ekster komt regelmatig terug en krast vanuit de hoge boom ‘Dat geloof je toch niet!’ Op het eind waarschuwt hij muis… een das legt helemaal geen eieren. Het einde van het verhaal heeft een leuke verrassing… we ontdekken van wie het laatste ei is!
De illustraties zijn prachtig en sluiten aan bij het verhaal. Ze hebben de kleuren van de natuur en we herkennen de vogels. Mooi om de verschillende eieren in het nest te zien liggen. Spontaan worden ze geteld. Het verhaal is heel geschikt om op een verteltafel door de kinderen te laten naspelen.
De oppasmuis een geweldig prentenboek om in het voorjaar aan te bieden wanneer de vogels hun eieren hebben gelegd.
Wie past op De oppasmuis? Het boek zal regelmatig door kinderen meegenomen worden om door te bladeren. Ze blijven genieten van het verhaal.

Meer recensies van Jufelsie