Snor en Ootje prikkelen de verbeelding

Jufelsie 11 september 2024
Snor en Ootje zijn twee vrolijke katjes. Ze hebben een vriend, Frits en houden van avontuur. Nu is er een tweede boek verschenen: Snor & Ootje – De Vallei van Verbeelding.
De twee katjes zijn wakker geworden op een vreemde plek. Wanneer ze hun knapzakje met spullen zien liggen, ontdekken ze dat hun speelmuis, Frits weg is. De katjes nemen hem overal mee naar toe en weten nu niet waar hij is. Moedig gaan de katjes op zoek en ontmoeten al snel een octopus. Het is Octuela en die wijst Snor en Ootje de weg naar de Vallei van de Verbeelding. Vinden ze hun vriend Frits terug?
Snor & Ootje – De Vallei van Verbeelding is een fantasievol verhaal. Samen met de katjes beleef je een spannend avontuur waarbij een beroep wordt gedaan op je vermogen tot verbeelding. Op hun tocht naar de Vallei komen Snor en Ootje in verschillende situaties terecht, die prachtig worden omschreven en een beeld oproepen. Via een kronkelend pad komen ze in de Vallei van Verbeelding, waar lichtinval iets magisch krijgt. In deze Vallei staat een veranderboom en ligt er een prachtig glinstermeer. Schaduwmonsters liggen op de loer en zorgen ervoor dat het spannend blijft. Snor en Ootje ontmoeten een kreeft en een spin, redden een cocon en sluiten vriendschappen. Het verhaal is geschreven door Jurgen en Marinka en is prettig om voor te lezen. In zeven hoofdstukken, die elk een titel hebben, heeft het verhaal een mooie opbouw en neemt het ons mee op avontuur. De inhoudsopgave staat voorin het boek. De tocht is voor kinderen goed te volgen. Zo mooi om te zien hoe ze in het verhaal kruipen, hun eigen beeld erbij maken. Moeilijke woorden worden niet vermeden en we maken zelfs kennis met uitdrukkingen zoals ‘uit het veld geslagen’ en ‘de kat uit de boom kijken’. Op het eind ontvangen we een mooie boodschap: ‘weet dat je altijd verbeelding kunt gebruiken om met uitdagingen om te gaan’
Verspreid in het boek staan prachtige tekeningen van Anna Kovaleva. Het zijn kleurrijke, sfeervolle prenten. Iedere keer worden Snor en Ootje als eerste opgezocht. Met zijn witte vacht valt Snor dan goed op.
Snor en Ootje prikkelen de fantasie en laten ons zien dat het fijn is om vrienden te maken, liefde van ze te ontvangen en afscheid te nemen. Wanneer we de katjes tevreden zien liggen in hun knusse mandjes vragen wij ons stilletjes af of er een nieuw avontuur komt. We kijken er naar uit!

ps. Eerder verscheen: Snor & Ootje – Verhalen voor de ziel

Meer recensies van Jufelsie