Sfeervol, vol fantasie... een prachtig avontuur

Jufelsie 21 september 2024
Wat is dit een fantastisch boek De woordenschat van Simon Rötlisberger. Mijn groep 3 leerlingen zijn volop bezig met het leren van verschillende letters en steeds nadat er een nieuwe letter is aangeboden, worden er nieuwe woorden gemaakt.
In De woordenschat maken we kennis met Oskar. Hij vindt bij het schatgraven een grote kist. Wauw, het is een prachtige kist. Wat zou er in zitten? Het prikkelt onze nieuwsgierigheid en samen bedenken we wat de inhoud zou kunnen zijn. Het wordt een hele lijst. Het is een grote verrassing voor ons, wanneer we zien dat er allemaal woorden in de kist liggen. We lezen het verhaal snel verder en ontdekken dan dat je met woorden de wereld kunt veranderen. Een oude eik krijgt een hip kapsel en de hond van de buren wordt kogelrond. Oskar geniet volop en strooit zijn woorden rijkelijk uit. Opeens is zijn kist leeg en heeft hij dringend nieuwe woorden nodig. Waar vindt hij zo snel nieuwe woorden?
De woordenschat is een prachtig verhaal voor kinderen die geïnteresseerd zijn in letters of bezig zijn met het proces te leren lezen. Het laat ze zien dat woorden bijzonder zijn. Ze hebben magische krachten en zorgen er voor dat je met andere ogen naar de wereld kijkt. Voorwerpen krijgen meer glans, dieren worden wat zachtaardiger en lekkernijen smeuïger. Woorden prikkelen je fantasie en creativiteit. Mohanna van den Kroonenberg heeft het originele verhaal van Simon Röthlisberger voor ons vertaald. Ze heeft dat heel goed gedaan waardoor alle kinderen betrokken blijven, van begin tot het eind. Er zit genoeg spanning in het verhaal en dit bereikt zijn hoogtepunt wanneer blijkt dat er geen woorden meer in de kist liggen. We zien Oskar woordeloos naast een lege kist staan en voelen zijn teleurstelling. Samen bedenken we oplossingen om hem te helpen.
De illustraties van Rebecca Gugger zijn prachtig. De prenten in zachte kleuren zijn sfeervol en sluiten aan bij het verhaal. We beleven het avontuur van Oskar intens. Alles wat we zien wordt benoemd, onze woordenschat groeit.
De woordenschat is een prentenboek wat zeker een plaatsje verdiend in de boekenkast van iedere school. Met dit verhaal ontdekken we welke kracht woorden hebben.

Meer recensies van Jufelsie