Met Dikkertje Dap op stap.

Jufelsie 18 september 2024
‘Dikkertje Dap klom op de trap…’ wanneer ik dit hoor, zing ik het lied vrolijk verder. Het is zo’n bekend lied, een klassieker geschreven door Annie M.G Schmidt. Speciaal voor de Kinderboekenweek is Dikkertje Dap verschenen in boekvorm.
Zodra we het boek openslaan, zien we een kleine jongen met een grote trap lopen. Hij loopt direct naar de giraf. Daar klimt hij vlug zijn trap op, om hem een klontje te geven. Vervolgens heeft hij enkele leuke mededelingen voor de giraf. Op het eind heeft hij een vraag: ‘Mag ik niet eens even bij je stiekem van je nek af glijden? De giraf antwoordt ‘Stap maar op en glij maar af.’
Dikkertje Dap is een hartverwarmend verhaal over een bijzondere vriendschap tussen een jongen en een giraf. De tekst is op rijm geschreven. Jonge kinderen pikken dit snel op en weten zo het lied vlot mee te zingen.
Voor ons en zeker voor de kleine jongen is een giraf een bijzonder dier. Hij is groot en heeft een lange nek. De jongen voelt zich ook groot, hij kan al veel en is daar trots op. Ondertussen krijgen we de andere bewoners van de dierentuin te zien. Een mooie uitdaging om ze te benoemen.
Noëlle Smit heeft prachtige illustraties getekend. Naast de giraf zien we o.a. de apenrots, twee grappige olifanten en drie dolfijnen spelen met ballen. Alle prenten in mooie heldere kleuren. Ze stralen een fijne sfeer uit.
Dikkertje Dap is een mini-editie. Dit formaat past in kleine kinderhanden en kan overal mee naar toe. Met Dikkertje Dap is een uitstapje naar de dierentuin een feest, maar ook zeker zijn avontuur.

Dag Giraf, zei Dikkertje Dap.
Morgen kom ik weer hier met de trap.

Meer recensies van Jufelsie