Dit is mijn drol!

Jufelsie 19 februari 2024
Zodra de kinderen dit prentenboek zien, beginnen ze al te giechelen. Boeken over poep en drollen vinden ze blijkbaar grappig. Het prentenboek Dit is mijn drol! van Gusti valt bij ze in de smaak. Vanaf het begin zijn de kinderen betrokken en zien ze dat Bruno, een hond een lekker geurende drol laat vallen. Even later komt Lola de vlieg voorbij en plant daar haar vlag bovenop. ‘Dit is mijn drol’ roept ze. Fiona de vlieg denkt daar anders over. Zij plant haar vlag aan de onderkant. De twee vliegen krijgen ruzie en dit houdt niet op totdat… in de vroege ochtend een schaduw van een grote laars over de drol valt.
Dit is mijn drol! is een humoristisch verhaal, geschreven door Gusti. Van begin tot het eind houdt dit de aandacht van de kinderen vast. Zodra de twee vliegen hun vlag hebben geplant zijn ze benieuwd hoe het afloopt. De spanning stijgt. De zon gaat onder, de vliegen trekken zelfs een witte streep over de drol en houden elkaar ’s nachts nog in de gaten! Het eind is verrassend. Een enkeling voorspelt wat er gebeurt zodra ze de gele laars zien.
Het verhaal heeft een boodschap. Ruziemaken is niet goed, je kunt beter vrienden zijn en samen genieten. Een mooi onderwerp om met kinderen in gesprek te gaan. Het past bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Naast de tekst heeft Gusti! de illustraties verzorgd. Lola en Fiona zijn twee vliegen met een sterk karakter en dat laat hij prachtig zien. De drol van Bruno ziet er zo echt uit, dat iedereen de geur ervan ruikt.
Dit is mijn drol! is een succes in mijn groep. Het prentenboek ligt nu in de leeshoek. In een vrij moment bladeren de kinderen het boek door en vertellen zelf aan elkaar het verhaal. Voor de juf is het een prachtig moment om van een afstand dit te observeren.

Meer recensies van Jufelsie