Een hilarisch spannend avontuur!

Jufelsie 07 augustus 2024
Dit is zo’n prachtig boek… En daar was Juli. Een verhaal voor jongens en meisjes die van avontuur en paarden houden. Het laatste hoeft echt niet. Paul, de hoofdpersoon laat namelijk ook goed blijken dat hij er niet van houdt!
Op een dag ontdekt Paul een paard in zijn tuin. Iedereen vindt haar schattig. Samen met Max, zijn vriend en Anna, het buurmeisje bedenken ze een plan om de eigenaar te vinden. Helaas meldt niemand zich. Juli blijft. Zijn ouders zijn dol op het paard. Paul niet. Hij probeert Juli iets te leren, spant haar voor een karretje en verbiedt haar dingen kapot te maken. Maar Juli is eigenwijs en wanneer ze zijn nieuwe schoenen opeet, is de maat vol. Juli moet weg!
Op dat moment meldt zich een man. Komt hij Juli nu ophalen?
Wat is En daar was Juli een geweldig verhaal. Zodra je het boek openslaat, maak je kennis met de personen: Paul, zijn ouders, Max, Anna en natuurlijk Juli. Ze worden op een leuke manier geïntroduceerd.
Het verhaal boeit, een avontuur wat vanaf het begin hilarisch, gevoelig en spannend is. Paul vertelt wat hij ziet, hoe hij voelt en wat hij doet. Hij neemt de lezers mee in zijn leven en zorgt ervoor dat iedereen betrokken blijft. Er gebeuren verrassende dingen. Zo neemt Juli het hoofdkwartier in beslag en eet ze alle groenten en bloemen op. Iedereen blijft toch van haar houden, het is alleen Paul die er niet over uit kan. Juli doet alles het tegenovergestelde. Mooi om te lezen dat zijn buurmeisje Anna hem soms op nieuwe ideeën brengt. Eerst had Paul een hekel aan meisjes. Langzaam verandert dit en krijgt hij zelfs ‘warme’ gevoelens voor haar.
Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft een titel. Er is gekozen voor een rustig lettertype. Het geheel wordt speels doordat enkele woorden vetgedrukt of in een ander lettertype zijn geplaatst. Ook staan er spreekballonnen en uitroepen naast de tekst. Die hoor je zeker te lezen, om het verhaal te blijven volgen. Moeilijke woorden worden goed uitgelegd. Zo leren we o.a. wat een hoofdstel en pacifisten zijn.
De illustraties van Petra Eimer spelen een belangrijke rol. Ze zijn helder van kleur, grappig en geven ons weer extra informatie. Ze laten o.a. zien hoe Paul zich voelt en wat hij denkt wanneer Juli weer iets heeft uitgehaald. Juli zorgt voor veel lachsalvo’s, geweldig om haar op de rode sofa te zien of in een te kleine doos. Ze doet zich elke keer weer heel onschuldig voor.
Op het eind worden we verrast. Wanneer de eigenaar zich dan toch meldt, blijkt dat Paul Juli niet wil laten gaan. Hij heeft alles uit de kast gehaald om te zorgen dat Juli niet kan blijven en nu heeft hij warme gevoelens voor haar gekregen. Hij heeft een nieuwe missie.
En daar was Juli heeft humor, spanning en is avontuurlijk. Een boek wat het leesplezier bevordert. Samen kijken we uit naar deel 2: Kerst (zonder) met Juli.

Meer recensies van Jufelsie