Bedenk zelf de avonturen...zoveel je maar wilt

Jufelsie 26 september 2024
Peggy Nille heeft met haar boeken Vogeleiland en Een, twee… met de seizoenen mee indruk op mij gemaakt. Ze tekent geweldig en haar illustraties laten een prachtige, kleurrijke wereld zien. Nu is een nieuw boek verschenen: Fantastische verhalen… verzin je zelf.
Fantastische verhalen… verzin je zelf is een bijzonder boek. In het boek geen verhalen, die je gaat lezen. Wel prachtige afbeeldingen die inspireren om zelf een verhaal te bedenken. Laat je fantasie de vrije loop en ben creatief. Vertel wat je hebt bedacht en laat ieder genieten van jouw verhaal.
Zodra je het boek openslaat vind je een mooi voorwoord. Een welkomstwoord van de auteur. Ze vindt het leuk dat je het boek in handen hebt en geeft ons goede tips. In het boek staan tien afbeeldingen met een flap. Deze kun je omslaan en zo ontdek je een nieuwe afbeelding. Beide afbeeldingen horen bij elkaar, zijn een moment of situatie in het verhaal. Het verhaal gaan we zelf bedenken. Het boek wordt in de groep geïntroduceerd en twee kinderen nemen het vervolgens mee. Ze hebben de beginzin gehoord en kijken nu goed naar de prenten. Bijzondere figuren en details vallen direct op en die wijzen ze aan. Van een afstand hoor ik dat ze elkaar vertellen wat ze zien. Langzaam ontstaat er een verhaal met een spannend avontuur. Ze kunnen niet ophouden en fantaseren er op los. Er sluiten kinderen aan, die aandachtig luisteren.
Een volgend groepje heeft wat meer moeite. Voor deze kinderen staan er enkele vragen bij de prent. Deze helpen de kinderen op weg. Heel fijn om ze op deze manier te stimuleren.
Elk verhaal wat wordt bedacht is origineel. De kinderen worden nieuwsgierig naar de verhalen. Wat gaan we nu horen? Is het spannend of hilarisch?
De prenten dienen op de eerste plaatst als inspiratiebron maar het zijn prachtige kijk- en zoekplaten. Ze zijn allemaal mooi van kleur en sfeervol. Het gebruik van donker en licht bepaalt voor een deel het tijdstip waar het verhaal zich afspeelt. Peggy Nille heeft tevens enkele zoekopdrachten toegevoegd. Ze staan duidelijk zichtbaar op de pagina. Kun je de kabouter met een groene muts en hoorntjes vinden? of de twaalf roofvogels?
Met Fantastische verhalen … verzin je zelf heb je veel vertel- kijk – en zoekplezier. Een boek wat je in elke groep kunt inzetten. Ook in de Kinderboekenweek kun je het gebruiken. Verzin maar eens bij elke prent een ‘eigenwijs’ avontuur. Een geweldige uitdaging voor de kinderen!

Meer recensies van Jufelsie