Eigenwijs, grappig, uitdagen en dol op avontuur.....Flubbertje Flip

Jufelsie 21 augustus 2024
Flubbertje Flip een geweldig boek met fantastische verhalen geschreven door Tosca Menten. Flubbertje Flip is een heerlijk kind. Ze is niet bang om vies te worden, gaat vrolijk haar eigen gang en heeft originele ideeën. Het is genieten van begin tot het eind! Flip neemt ons mee in geweldige avonturen. Zo vindt ze een ei tussen het gras en broedt dit, tussen haar eigen haren uit. Helpt ze op Dierendag een oude man, die is gevallen en richt ze haar eigen Wildedierentuin in. Wanneer er een muis in de schuur is, wil ze een ‘lieve’ muizenval en wat is het leuk om het vriendenboekje van Olijf vol te maken! Samen vieren we, met een bosfeestje haar verjaardag en zetten een kerstboom.
Flip heeft een beste vriend, Nisar. Hij wijkt niet graag van haar zijde. Olijf, is haar buurmeisje. Zij is het tegenovergestelde van Flip. Ze is netjes, houdt zeker niet van viezigheid en is nooit aardig. De twee meisjes komen elkaar vaak tegen en Olijf weet Flip altijd wel te prikkelen tot actie. Dit zorgt dan wel weer voor komische situaties.
Tosca Menten is een favoriete schrijfster in Kinderboekenland. Met haar boeken weet ze kinderen te boeien en zorgt ze ervoor dat ze plezier krijgen en/of houden in het lezen. Ook met Flubbertje Flip prikkelt ze de kinderen. Flip komt in situaties terecht, die voor kinderen herkenbaar zijn. Dan gebeurt er iets, wat de nieuwsgierigheid prikkelt. Flip is ondernemend en houdt van uitdagingen.
Flubbertje is een originele naam en we ontdekken dat deze bijnaam echt bij Flip past!
Tosca heeft een fijne schrijfstijl waardoor we het avontuur helemaal beleven.
In deze verhalenbundel vinden we enkele avonturen die seizoensgebonden zijn. Een ei op je hoofd is een verhaal wat bij de lente hoort. Koek-en-zopie en Een vrolijke sneeuwpop lees je lekker in de winter voor.
Marijn van der Wateren heeft gezorgd voor vrolijke tekeningen bij de verhalen. Ze zijn kleurrijk en grappig. Zwarte lijnen geven de contouren aan. Verder zijn ze met waterverf ingekleurd. Het zijn sfeervolle prenten. Ieder kind wil wel een Flubbertje Flip zijn. Op onverwachte momenten komt het geluk naar je toe.
KBW 2024 heeft dit jaar het thema ‘Lekker eigenwijs’. Flubbertje Flip is hiervoor een aanrader. Flip neemt je graag mee op haar doldwaze avonturen!

Meer recensies van Jufelsie