Humor, spanning en avontuur met Hanna en Hamza

Jufelsie 17 oktober 2024
Humor, spanning en avontuur zijn de ingrediënten van boeken uit de serie Tijgerlezen. Inmiddels telt deze serie al een aantal boeken. Ze zijn vooral geschikt voor beginnende lezers. Het plezier van het lezen staat voorop. De boeken zijn dan ook niet ingedeeld volgens technisch leesniveaus.
Met Hanna en Hamza van Janneke Schotveld en Arevik d’Or breidt deze serie zich uit.
Hanna en Hamza wonen in dezelfde flat. Hanna woont vierhoog en Hamza vijfhoog. Ze zijn elkaars beste vrienden en zitten bij elkaar in de klas.
Hanna’s moeder is alleen en dat vindt Hanna verdrietig. Wordt het niet tijd voor een nieuwe vriend? Hanna denkt aan meneer Beer, de eigenaar van de kiosk in het park? Hij komt op de koffie maar blijkt toch te oud.
Hanna ontmoet vervolgens een agent en brandweerman Harm. Elke keer bedenkt ze een plan zodat een ontmoeting met haar moeder plaats kan vinden. Helaas kun je liefde niet forceren en wanneer de meester op bezoek komt omdat hij zich zorgen maakt om Hanna, blijken de vonken over te springen.
Hanna en Hamza is een vrolijk stel. In het eerste hoofdstuk maak je kennis met ze en krijg je een goede indruk. Hanna barst van de ideeën en laat die niet zomaar los. Wat ze heeft bedacht, wil ze ook uitvoeren. Dit zorgt voor onverwachte situaties, die soms grappig en ook spannend zijn. Elke keer wanneer Hanna een man voor haar moeder op het oog heeft, ben je benieuwd hoe het gaat aflopen. Janneke heeft een fijne schrijfstijl en dit zorgt ervoor dat je het boek niet snel weglegt. Bij de tekst staan lekker veel illustraties van Arevik d’Or. Hij heeft niet het doorsnee kind getekend. Hanna heeft rode haren van hem gekregen en Hamza een bril. Geweldig! Zijn stijl is mooi, elke tekening is prachtig en draagt bij aan het verhaal.
De zoektocht van Hanna en Hamza eindigt verrassend. Uiteindelijk krijgen we een mooie boodschap mee: liefde kun je niet sturen, het overkomt je wanneer je het niet verwacht. Hanna en Hamza sluiten we in ons hart. Het boek ligt in de leeshoek. We hebben er twee vrienden bij en zijn benieuwd of ze meer avonturen gaan beleven.

Meer recensies van Jufelsie