Hannes en Hassan weten het wel!

Jufelsie 17 oktober 2024
Wat staan ze mooi te schitteren op de voorkant Hannes en Hassan, de twee katten uit de bundel Gelukkig en blij. Ze hebben nu een rol gekregen in het eerste deel van een serie gedichtenbundels van Edward van de Vendel.
In Hannes en Hassan weten meer dan jij bekijken de katten ons wel en wee, geven commentaar om ons doen en laten. Dit begint al in het eerste gedicht waarin ze de schrijver beschrijven als iemand die met een pen in z’n klauwen de katten woorden laat mauwen! In een ander gedicht vragen ze om aandacht en springen zo op iemands schoot, die een boek aan het lezen is. Even zijn ze ontgoocheld wanneer ze ontdekken dat het huis een BV Kattenkantoor is geworden. Er staat een huis midden in de kamer en die gaan de katten natuurlijk bestuderen. Alleen het genot is van korte duur.
Hannes en Hassan weten meer dan jij telt 12 ½ gedichten. Grappig dat ½ gedicht. Het is een voorproefje van een gedicht wat in het volgende deel staat. De titel wordt al verklapt: Tantes zijn fantastisch (ooms ook). Heeft deze bundel het thema ‘een kijk op de mens’, de volgende bundel krijgt een ander thema.
De gedichten van Edward van Vendel zijn poëtisch, het zijn kleine verhalen met een boodschap en geschikt voor kinderen vanaf groep 5.
Voor deze bundel heeft Edward gekozen om met Martijn van der Linden samen te werken. Martijn heeft prachtige illustraties gemaakt. Hij heeft verschillende technieken gebruikt. Bij het gedicht ‘Een mens misschien’ zien we enkele afbeeldingen in de vorm van een strip, verderop is het een zwart-witte pentekening van bloemen in knop of genieten we van prent van Ezeltje Aquamarijn. Mooi om deze variatie te bewonderen.
Hannes en Hassan weten meer dan jij is de eerste titel, benieuwd hoeveel gedichtenbundels gaan volgen. Ze komen mooi op een rij in de leeshoek te staan.

Meer recensies van Jufelsie