Met Luuk en Lotje naar het dinomuseum

Jufelsie 19 september 2024
De vrolijke tweeling Luuk en Lotje zijn graag op pad. Deze keer bezoeken ze, samen met papa en mama, het dinomuseum. Aan de balie kopen ze kaartjes en hangen hun jassen op. Ze zijn niet de enigen in het museum. Er lopen veel mensen rond. Luuk en Lotje bekijken spullen in glazen doosjes, ontdekken botten in een zandbak en ‘ontmoeten’ verschillende dinosaurussen.
Luuk en Lotje – Het dinomuseum is een vrolijk verhaal waar veel informatie in is verwerkt, geschreven door Ruth Wielockx. Door haar fijne schrijfstijl zijn de avonturen van Luuk en Lotje een feest om voor te lezen.
Zodra we het boek openslaan, zien we Luuk en Lotje lopen. Waar gaan ze naar toe? Enkele kinderen zien de dinosaurus staan en weten dat deze dieren in een museum te bezichtigen zijn. We worden uitgenodigd om mee te gaan. Het is een groot museum en het verhaal leidt ons rond. Jonge kinderen leren wat een paleontoloog doet en fossielen zijn. Ze horen o.a. dat dinosaurussen planten en andere dino’s eten en bekijken bijzondere kenmerken. De moeilijke namen van dinosaurussen worden niet vermeden.
Naast het verhaal heeft Ruth gezorgd voor prachtige illustraties. Ze zijn kleurrijk, sfeervol en lokken reacties uit. Spontaan worden de kleuren van de pootafdrukken genoemd en de eieren in het nest geteld. Dit inspireert om verschillende rekenactiviteiten te doen. Vooral de grote dinosaurussen trekken de aandacht.
Op het eind laat Luuk weten dat hij zijn beer kwijt is. Waar is beer? Samen bladeren we het boek door en ontdekken de knuffel in de zandbak.
Met Luuk en Lotje – Het dinomuseum! maken de kinderen kennis met een stukje geschiedenis. Dinosaurussen leefden immers in de oertijd.

Meer recensies van Jufelsie