Welkom in het Grote Gevoelenshotel

Jufelsie 07 september 2024
Welkom in het Grote Gevoelenshotel,
waar alle gevoelens een plekje vinden.

Sla het boek Het Grote Gevoelenshotel open en maak kennis met de manager van het hotel. Alle gevoelens die langskomen worden tijdens hun verblijf geholpen. Elke dag is weer anders, elke gast heeft zijn unieke behoeften. Het is niet bekend wie er in komt checken. Nog nooit is er een gast geweigerd. Alle gevoelens krijgen een plek.
Het Grote Gevoelenshotel is een prachtig prentenboek van Lidia Brankovic. Edward van Vendel heeft het verhaal voor ons vertaald.
Het Grote Gevoelenshotel zijn wij. Ieder persoon heeft gevoelens. We kunnen blij zijn om een gebeurtenis, maar plotseling boos worden wanneer iets onverwachts gebeurt. Het komt ons lichaam binnen net als gasten, die het hotel binnenstappen.
Soms blijf je lang met een gevoel rondlopen. Op een ander moment is het snel verdwenen. In het boek lees je hoe je kunt omgaan met bepaalde gevoelens. Komt verdriet binnen, betekent dit dat je goed moet luisteren. Doe je dat niet dan blijft hij lang zitten. Woede heeft ruimte nodig anders verandert zij in schuldgevoel, depressie of schaamte. Vrede is rustig en zorgt niet snel voor problemen. Er komen gevoelens ‘grote’ en ‘kleine’ gevoelens voorbij.
Het verhaal is geschreven in de ik-vorm. Op deze manier krijg je inzicht in je eigen gevoelens en leer je hoe je ermee om kunt gaan. Jij bent de baas of manager van je eigen lichaam.
De illustraties zijn bijzonder. Tja, hoe teken je gevoelens? In het boek zijn het wezens in verschillende kleuren en groottes. Goed bedacht. Gevoelens zijn er namelijk ook in allerlei soorten en maten. De manager heeft een net kostuum aan en vind je snel op iedere prent terug.
Het Grote Gevoelenshotel is een aanrader. Een fijn boek om in je groep te gebruiken zodat kinderen enig inzicht krijgen in hun eigen gevoelsleven.

Meer recensies van Jufelsie