Het papegaaienplan

Jufelsie 09 september 2024
Goed nieuws… Het papegaaienplan geschreven door Tjibbe Veldkamp en met illustraties van Philip Hopman is in een nieuwe versie verschenen. In 2006 kwam dit prentenboek voor het eerst uit.
In het verhaal maken we kennis met Daan. Hij klimt graag in hoge bomen, springt eruit en balanceert vlot op een brugleuning. Daan durft veel. Er is één ding wat hij niet durft. Wanneer hij een meisje met een hond en een bal ziet lopen, wil hij haar iets vragen. Alleen hij vraagt niks! Iemand anders moet het voor hem doen. Een papegaai misschien? Hij ziet er één in een boom en leert hem praten. Helaas is er een hebberige winkelier in de buurt. Op het moment dat de papegaai voor Daan de vraag wil stellen, verwisselt hij snel de vogel. Daan is ontgoocheld en omdat de papegaai niks zegt, begint hij weer van voor af aan. Bij de derde poging spreekt het meisje hem even aan. Toch durft Daan niks te zeggen. Die middag maakt hij voor zichzelf een papegaaienpak. Gaat dit hem helpen?
Het papegaaienplan is een prachtig verhaal waarin verlegenheid en angst om iets te doen mooi aan de orde komen. Het verhaal is een opening om met de kinderen in gesprek te gaan over deze gevoelens. Zij voelen direct aan hoe Daan zich voelt en reageren hierop. Wat vinden de kinderen moeilijk om te doen? Hoe proberen ze hier onder uit te komen?
Met verbazing kijken ze toe hoe de papegaai verwisselt wordt. De spanning stijgt en wanneer we tijdens het voorlezen even stoppen, bedenken ze zelf oplossingen voor Daan.
De nieuwe versie is extra groot van formaat. We genieten dan ook van de prachtige illustraties. Ze zijn kleurrijk en sfeervol. Soms is het perspectief en lichtinval heel belangrijk. We zien dit o.a. op de afbeelding waarop Daan in de dierenwinkel staat. Daan staat tegenover de dierenwinkelier. In ons achterhoofd voelen we dat hier iets achter schuilt.
Het eind is hartverwarmend. Daan durft tegenover de winkelier te staan en betrapt hem op zijn daad. Daar is hij dan niet bang voor?
Het papegaaienplan is een verhaal wat de moeite waard is om te gebruiken, wanneer je het in jouw groep hebt over ‘gevoelens’. Een aanrader.

Meer recensies van Jufelsie