Een spannend, hartverwarmend verhaal

Jufelsie 11 augustus 2024
Hondenstad is een asiel, het geeft onderdak aan dakloze honden. Naast collies, poedels en andere soorten vind je er ook robothonden. Honden die geen echt hond zijn, maar van metaal zijn gemaakt.
Kans woont in Hondenstad. Ze is een hond met een puppyzachte vacht, een witte vlek om een oog en heeft drie poten. Haar leven in Hondenstad is niet slecht, ze heeft zich er bij neergelegd dat ze altijd daar zal blijven. In het asiel zit ook IJzerkop, een robothond. Hij wil graag ontsnappen uit Hondenstad. Met een beetje hulp van Kans en haar vriend muis, lukt dit. Niet alleen Robothond staat nu buiten het asiel, ook Kans en muis kunnen niet meer terug. Een waanzinnig avontuur begint…
Het verhaal Hondenstad is geschreven door Katherine Applegate en Gennifer Cholenko en voor ons vertaald door Annelies Jorna. Dat heeft ze heel goed gedaan. Het is een avontuur dat vanaf het begin raakt. Honden komen in een asiel omdat ze verdwaald of weggedaan zijn. In het eerste hoofdstuk stelt Kans zich voor en horen we dat ze drie poten heeft. Het prikkelt direct onze nieuwsgierigheid en natuurlijk willen we weten hoe dat komt. Het verhaal is geschreven vanuit het ik – perspectief. Kans vertelt wat er gebeurt, hoe ze alles ziet en voelt. In korte hoofdstukken neemt ze ons mee en geeft zij ons gevoel dat we deel uitmaken van haar avontuur. Zo krijgen we o.a. te horen dat ze geluk heeft, wanneer honden in de kelder belanden of op de ‘lijst’ komen. We kijken met haar uit naar posters, op lantaarnpalen en voelen haar emoties. Het verhaal heeft genoeg spanning en verrassingen. De deur van het asiel wordt gesloten, de honden weten een kofferbak open te krijgen en wanneer Robothond en muis binnen in de meubelzaak staan, blijft Kans verdrietig achter. Onze aandacht blijft bij het verhaal en we kunnen het boek niet wegleggen.
Op het eind bereikt het avontuur een hoogtepunt. Kans is op ‘de lijst’ terecht gekomen. Er is een manier om daar onder uit te komen. Ze gaat er vandoor en hoopt haar ‘baasjes’ terug te vinden. Het eind is hartverwarmend.
Naast het verhaal genieten we ook van de illustraties. Deze zijn getekend door Wallace West. Het zijn allemaal zwart-witte prenten. Er staan veel tekeningen in het boek zodat het kinderen aantrekt. Zij houden niet van hele pagina’s vol met tekst.

Houd jij van avontuur en ga je graag op pad?
loop dan snel binnen in het asiel Hondenstad.
Daar doen honden graag hun adopteer -mij-kunstjes voor.
wandel langs de hokken en kom de kelder door.
Wellicht zie je Robothond en muis,
en ontdek je Kans haar veilige thuis …

Meer recensies van Jufelsie