Plezier met letters en klanken

Jufelsie 28 april 2021
Van Isabelle Gielen & Jan Van Lierde heb ik het boek Aap leest een letter. Een boek met vrolijke verhalen over elke letter van het alfabet en de verschillende klanken. Enkele kleuters zijn al zo ver dat ze letters samenvoegen en woorden gaan lezen. Voor deze kleuters heb ik de samenleesboekjes in de taalhoek liggen en sinds kort de Ik lees samen met jou – woordenmaker.
De Ik lees samen met jou – woordenmaker is een boek met letterkaartjes die met een spiraalbinding bij elkaar worden gehouden. In het boek zit een set van 36 woordkaartjes. Op de voorkant van elk kaartje staat een illustratie. Deze hebben een connectie met de samenleesboekjes. Het woord wat daarbij hoort staat op de achterkant.

Met de Ik lees samen met jou – woordenmaker kunnen kinderen zelfstandig aan de slag. In het begin kijken ze naar de afbeelding. Ze draaien het kaartje om te kijken welk woord erbij hoort en hoe het is opgebouwd. Hierna gaan ze op zoek naar de letters van het woord. Ze slaan de letterkaartjes om en vormen op deze manier zelf het woord. Wanneer ze dit beheersen is het mogelijk alleen naar de afbeelding te kijken. Ze maken het woord en controleren daarna, door het kaartje om te draaien of ze de letterkaartjes in de goede volgorde hebben gezet.

De Ik lees samen met jou – woordenmaker is een succes. De kinderen herkennen de figuren uit de leesboekjes o.a. aap, kat, mees en mol. Ze zijn mooi van kleur en heel duidelijk. Af en toe staat er een pijl bij. Dit verwijst dan naar een onderdeel. Met dit boekje leren de kinderen spelenderwijs woorden maken. Ze zien het gehele woord en het woord in losse klanken op de kaartjes staan. Met dit boekje gaan ze graag samen mee aan de slag. Een van de kinderen kiest een kaartje, laat dit aan een ander zien, waarna dit kind het woord mag vormen met de letterkaartjes. Het stimuleert de samenwerking. Mooi om te zien is dat ze variëren in het kiezen van de kaartjes. De ene keer maakt het niks uit, een andere keer zie je dat ze alleen kaartjes pakken waarop een dier staat of kaartjes met woorden, die dezelfde beginklank hebben.
De leerkracht kan de kinderen ook opdrachten geven. Zoek bijvoorbeeld woorden die op elkaar rijmen of woorden met 1 letter verschil.
Een extra toevoeging is de QR-code, die op het boek staat. Wanneer je deze scant ga je naar de website van Baeckensbooks. Daar vind je informatie over o.a. hoe je de letters op de juiste manier verklankt, wat klankzuivere woorden zijn en hoe je een kind kunt helpen om de letters aan elkaar te plakken tot een woord. Daarnaast ontdek je meer tips en spelletjes voor thuis en in de klas.
De Ik lees samen met jou – woordenmaker is een mooie aanvulling. Spelenderwijs zijn ze bezig met letters en klanken en hebben volop plezier!

Meer recensies van Jufelsie