Juf gaat op huisbezoek.

Jufelsie 17 oktober 2024
Het is een feest wanneer een juf bij haar leerlingen op bezoek mag komen. Ze krijgt een kijkje in hun wereld en leert de kinderen op een andere manier kennen. Ze ontdekt hun talenten en waar ze van houden.
In het prentenboek Juf op de bakfiets gaan we met juf Selma mee. Zij gaat elk jaar een keer bij alle kinderen thuis op bezoek. Op het prikbord hangt ze een inschrijfformulier op voor alle ouders. Fiets mee en ontmoet een voor een haar leerlingen in dit verhaal geschreven door Kamalia Talhaoui.
Juf op de bakfiets is een vrolijk verhaal waarbij we een kijkje krijgen in verschillende culturen. Zodra we het boek openslaan zien we, aan de binnenkant van de omslag, negen verschillende kinderen. Ze zitten bij elkaar in de groep. De een heeft blond haar, de ander krullen of twee vlechtenEr is een kind met Turkse roots, en een ander kind is gevlucht uit Syrië. Ze zijn allemaal uniek en hebben ieder wat te vertellen. Tijdens het bezoek van de juf kijken we mee in hun belevingswereld en ontdekken we dat elk kind een talent heeft, iets waar het kind in uitblinkt. Een mooi item om mee te nemen naar je eigen groep. Welke talenten zitten daar?
Kamalia heeft een fijne schrijfstijl en maakt ons direct nieuwsgierig. Bij wie gaat de juf het eerst op bezoek? Elk kind krijgt voldoende aandacht en bij ieder bezoek is iets unieks te vermelden. Zo ontdekken we bij Li Chinese tekens en zien we dat in Gambia mensen spullen op hun hoofd dragen. Tradities en gebruiken zijn mooi in het verhaal verwerkt.
Natascha Stenvert heeft prachtige kleurrijke tekeningen verzorgd. Ze zijn voor kinderen herkenbaar en tevens trekken ze de aandacht. Elke kamer is anders ingericht met leuke details. Grappig is de cactus. Het plantje wat de juf voor ieder kind meeneemt. Zodra we de prent zien, gaan we op zoek naar de cactus. Deze heeft iedere keer een originele plek gekregen zoals op tafel, in de vensterbank of op de schoorsteenmantel.
De spreekballonnen, met een vrolijke opmerking, zorgen voor wat speelsheid.
Tot slot krijgen we een kijkje in het huis van juf Selma… een kijkje? Haar kinderen bedenken haar huis. Een huis met een glijbaan en een snoepjesboom in de tuin. Heerlijk deze fantasie.
Juf op de bakfiets is een prentenboek wat een mooie bijdrage levert aan de groepsvorming en laat zien dat ieder kind er mag zijn en uniek is. Tevens een verhaal wat helemaal past in onze multiculturele samenleving. Een dikke aanrader!

Meer recensies van Jufelsie