Duik mee onder water en ontdek het koraalrif

Jufelsie 07 juli 2024
Het koraalrif is veelkleurig, verandert voortdurend en er leven talloze dieren.
Ze zijn gemaakt voor deze plek, en deze plek is gemaakt voor hen.

Diep in zee hebben kleine diertjes, poliepen, een levende ketting van kalksteen gebouwd. Zo is er op de bodem een enorm koraal ontstaan. In Koraalverhaal duik je onder water en ontdek je een heel jaar lang welke dieren er rondom het koraal leven en werken.
Zodra je het boek openslaat ontmoet je al heel veel dieren bijv. de egelvis, de kokosnootoctopus, de oogvlekkoraalvlinder en de bultrug. Ze komen later in het boek terug en dan ontdek je veel meer. Met prachtige tekeningen krijgen we heel veel informatie, leuke weetjes en feitjes.
Het verhaal begint in november, het begin van het regenseizoen wanneer kleine diertjes zich hechten aan het gesteente. Door het jaar heen zwemmen en kruipen er kleine en grote dieren door het koraal. Blauwe papegaaivissen, die het rif afgrazen en kreeften, die zich verschuilen. Langzaam bladeren we door en zijn dan een jaar verder…
Het is weer november en een soepschildpad glijdt over de zandbodem.
Een koraalverhaal is een informatief boek voor kinderen, die geïnteresseerd zijn in de onderwaterwereld. Jane Burnard heeft de tekst geschreven, weet de nieuwsgierigheid aan te wakkeren en laat ons kennismaken met dieren, die we niet eerder zijn tegengekomen. We lezen een verhaal en ze voegt hierbij feitjes en weetjes aan toe. De kinderen herkennen de clownsvissen maar wisten niet dat zeeanemonen een belangrijke rol spelen in hun leven. Ze zijn onder de indruk van de baracuda’s. Dit zijn dodelijke roofdieren die supersnel door het water zwemmen. De informatieve stukjes tekst staan in een mooi gekleurd kadertje weergegeven.
Het verhaal is zo opgebouwd, dat je dit in stukken voor kunt lezen. Er wordt heel veel informatie gegeven wat ook verwerkt moet worden. De illustraties van Kendra Binney sluiten aan en zijn schitterend. Wat een kleurenpalet onder water! Het zal kinderen inspireren om zelf een koraalrif te maken in bijv. een schoenendoos en daarbij kleurrijke vissen te laten ‘zwemmen’.
Een koraalverhaal is een must-have wanneer je het thema ‘onderwaterwereld’ in je groep behandelt. Je duikt onder water en je raakt niet uitgekeken.

Een koraalrif – een levende ketting van kalksteen in zee – kleurrijk, altijd anders en vol dieren.

Meer recensies van Jufelsie