Een lees- en knutselboek in één!

Jufelsie 21 maart 2022
Kiekeboe… twee guitige kopjes steken uit de doos. Wie zijn het en wat doen ze daar? We ontdekken dit in het boek Mag ik meedoen? van Isabelle Gielen.
Sam is net verhuisd en op zoek naar zijn favoriete boek. Hij kan hem nergens vinden. Zijn moeder duwt hem zachtjes naar buiten. Naast de voordeur staat zijn doos met speelgoed voor buiten. Sam ziet andere kinderen buiten spelen maar vindt het spannend om te vragen of hij mee mag doen. Hij rommelt in zijn doos en zoekt iets om mee te spelen. Helemaal onderaan vindt hij zijn dinoboek en met zijn boek nestelt hij zich in de doos. Wanneer het plots gaat regenen vraagt een jongen of hij mee mag kijken. Het is Bram en ze worden vrienden.
Mag ik meedoen? is een leuk boek voor jonge kinderen. Het eerste deel is een verhaal om voor te lezen. In dit deel leren we Sam kennen en ervaren we hoe het is wanneer je net verhuisd bent en niemand kent. Het tweede deel is voor kinderen om zelf te lezen. Het zijn korte zinnen met woorden die de kinderen, na enkele maanden leesonderwijs, al kunnen verklanken. Er staan geen moeilijke woorden in. In dit deel gaan Sam en Bram met dozen aan de slag. Ze maken de lezers enthousiast om met dozen te spelen. Op een leuke, begrijpelijke manier geven ze tips.
Het boek heeft prachtige kleurrijke illustraties van Roozeboos. Frisse tekeningen in mooie heldere kleuren. Iedereen kijkt zijn ogen uit. Er is zoveel te ontdekken. De tekeningen zijn herkenbaar. Van de speeltoestellen op het plein tot de knutselspullen op straat. De moeder van Sam heeft op de dozen geschreven wat er in zit. Een leuke uitdaging voor ons om te ontdekken wat dit is. Er valt ook veel te tellen. Hoeveel kinderen spelen voetbal? of Hoeveel pionnen staan er op het plein? De huisnummers worden genoemd of we geven de kinderen een zoekopdracht. De auteur heeft er al een voor ons gemaakt. Hij heeft een aantal dino’s verstopt. Op elke dubbele pagina is er een te vinden. Heel fijn is het dat wij weten waarom hij dino’s heeft verstopt. Het favoriete boek van Sam is een …….
Op de kaft vind je een QR-code. Wanneer je deze scant vind je meer tips en spelletjes bij dit boek. Je vindt er o.a. mooie woordkaartjes. De kinderen kunnen deze woorden lezen en op een bepaalde pagina zoeken.
Mag ik meedoen? is een lees – en knutselboek in één. Heb je al een doos gevonden? Wat maak jij ervan? Succes.

Meer recensies van Jufelsie