Morgen ben IK de baas!

Jufelsie 04 september 2024
Na Eén voor jou, twee voor mij komt Jörg Mühle met een nieuw prentenboek Morgen ben IK de baas! Een verhaal wat zo herkenbaar is voor jonge kinderen.
Beer en Das zijn samen aan het spelen wanneer Wezel thuiskomt. Hij ziet dat de twee vrienden het gezellig hebben en wordt jaloers. ‘Das is mijn vriend’ roept hij. Beer is het daar niet mee eens. Das doet vervolgens pogingen om met zijn drietjes te gaan spelen. Vadertje en moedertje, voetballen, memory of verstoppertje. Helaas kunnen Beer en Wezel het elke keer niet eens worden. Dan roept Das dat hij naar huis moet. Beer en Wezel zijn verbaasd. ‘Nu al? We waren zo fijn aan het spelen!’
Morgen ben IK de baas! is een heerlijk verhaal. Een prentenboek wat heel goed aan het begin van een nieuw schooljaar in te zetten is. De eerste weken werk je aan groepsvorming. Je zorgt voor een fijne sfeer. Hoe mooi is het dan wanneer iedereen samen speelt en werkt.
Wanneer mijn kinderen de omslag zien, reageren ze meteen. Ze zien dat Beer en Wezel boos zijn. Hun nieuwsgierigheid is geprikkeld. Wat zou er aan de hand zijn? Vanaf het begin zijn ze betrokken. De situatie is herkenbaar en iedereen is het daarna eens. ‘Je moet samenspelen, juf’. Dit wordt een goede afspraak voor de gehele groep.
Bij het verhaal staan prachtige illustraties. Allemaal in zacht pastelkleuren. We genieten van de sfeervolle prenten. Beer en Wezel zijn expressief in hun houding en dit lokt de kinderen uit. Een paar staan op en imiteren Beer en Wezel. De anderen reageren hierop en vinden beiden vrienden niet aardig. Vervolgens is het antwoord een uitnodigende vrolijke houding.
Aan de binnenkant van de omslag zien we een stukje bos. Ontdekken de kinderen alle bewoners en zien ze de verschillen tussen beide prenten?
Morgen ben ik de baas! verdient een plekje in iedere boekenkast, een aanrader om voor te lezen, het draagt bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling.

Meer recensies van Jufelsie