Snel naar het strand!

Jufelsie 22 augustus 2024
Ga jij graag naar buiten om de wereld te ontdekken en de natuur te bewonderen? Kijk je veel rond en zie je kleine beestjes kruipen? Dan ben je misschien wel een wildzoeker. Wildzoekers gaan vol enthousiasme op avontuur en ontdekken dat er buiten altijd wel iets te beleven valt.
Wildzoekers op het strand is het tweede boek, geschreven door Maartje Kouwen met illustraties van Suzanne Diederen. Eerder verscheen Wildzoekers in het bos.
Maartje en Suzanne nodigen iedereen uit om mee naar het strand te gaan. In elk jaargetijde is het daar fijn omdat de zee ieder seizoen andere schatten naar het strand brengt. Je vindt daar o.a. bijzondere schelpen, ziet kreeften door het zand kruipen of je kijkt naar de golven, die het strand op rollen. Iedere keer ontdek je iets nieuws en doe je een unieke ervaring op.
Een wildzoeker heeft niet veel nodig. Op een grote pagina zijn alle benodigdheden getekend. Het boek Wildzoekers op het strand mag nu zeker niet ontbreken. Het boek is voor kinderen van alle leeftijden. Het is informatief, geeft tips en nodigt uit om iets te doen bijv. schelpen te verzamelen of te kijken naar hoe ver de golven komen. Voor in het boek vind je een inhoudsopgave. Alle titels staan mooi onder elkaar. De lezer bepaalt zelf welk hoofdstuk zijn aandacht trekt of waar hij iets vanaf wil weten.
Er is een kleine verdeling te vinden naar de seizoenen van het jaar. Het boek begint met leuke feitjes, weetjes en doe-dingen in de lente, daarna volgt zomer, herfst en winter. Elk seizoen wordt met een sfeervolle tekening ingeleid. Deze tekening is aangepast aan het seizoen. De zon staat aan de hemel op een zomerse dag. Hetzelfde strand ziet er in de winter wat ‘grauwer’ uit. Op elke – inleidende - prent zien we een hond. De overige dieren, die we ontdekken, horen bij het desbetreffende seizoen. Suzanne Diederen is de illustrator en heeft prachtige, gedetailleerde tekeningen gemaakt.
Hierna wordt er o.a. dieper ingegaan op een ‘detail’. We ontdekken verschillende vogels en leren hun namen. Kijken naar het onderwater leven en zien wat het wad is. ’s Nachts turen we naar de sterren of naar het licht van een vuurtoren. In korte stukjes wordt er informatie overgedragen. Heel duidelijk, in begrijpelijke taal voor kinderen.
Ook vinden we veel activiteiten die we kunnen doen. Hierbij wordt een beroep gedaan op onze zintuigen. Zo maak je met een veer muziek of kijk je door een loep naar het zand. Je kunt tijdens een strandwandeling schatten verzamelen of een zonnewijzer maken, door een grote cirkel in het zand te tekenen en een stok in het midden te zetten. Om het uur kijk je waar de schaduw staat.
Wildzoekers op het strand maakt ieder kind enthousiast om het strand op te gaan. Achterin het boek vind je enkele goede tips van de auteur. Het is slim om deze eerst even door te nemen. Je komt dan niet voor verrassingen te staan.

Gooi een handdoek en wat spullen in een mand,
word Wildzoeker op het strand!

Meer recensies van Jufelsie