Prachtige vriendjes in het bos

Jufelsie 21 oktober 2024
Iedereen kent de vliegenzwam. Witte stippen op zijn stralend rode hoed de koning van het bos. Maar je kunt veel meer paddenstoelen ontdekken in de natuur. Anne – Lieke Faber heeft verschillende paddenstoelen voor ons getekend en met een rijmpje horen we iets leuks over deze zwammen.
In Paddenstoelenvriendjes vinden we o.a. een kopergroenzwam, die in haar achtertuin groeit. In het veld zien we een inktzwam en verderop de porseleinzwam. We kijken naar het rondvliegende poeder van een aardappelbovist en naar het plooirokje. Het lijkt wel of ze een rondje draait.
Alle paddenstoelen zijn prachtig geschilderd met waterverf… zelfs de kleinste details staan er heel fijntjes op. De prenten zijn sfeervolle kunstwerkjes. Terwijl je kijkt, hoor je de wind ruisen en ruik je het veld of bos. Verrassend zijn de bezoekers. De slak en een spinnetje kruipen stilletjes voorbij. Een leuke uitdaging voor jonge kinderen om ze op te zoeken.
Bij elk paddenstoelenvriendje staat een kort rijmpje, in de kleur passend bij de achtergrond. In enkel vier zinnen horen we iets over de paddenstoel. Zo vertelt het rijm bij de amethistzwam dat haar paarse kleur zo sprankelend is als edelsteen en de huid van eekhoorntjesbrood is donkerbruin en warmgeel. Het is genoeg om onze ogen in de natuur te openen en op zoek te gaan naar deze paddenstoelenvriendjes.
Paddenstoelenvriendjes is een stevig kartonboek en kan dus tegen een stootje. Een boek wat niet mag ontbreken wanneer je met het thema ‘herfst’ aan de slag gaat.

Pak je regenjas en trek je laarzen aan,
paddenstoelen blijven niet lang staan.
Ga naar paddenstoelenvriendjes op zoek
Je vindt ze in het bos en in dit boek!

Meer recensies van Jufelsie