Met Pimmetje Pinguïn op zoek naar zijn familie

Jufelsie 17 oktober 2024
In mijn boekenkast staan al verschillende boeken van dit geweldige duo Julia Donaldson en Axel Scheffler. Ze worden elk jaar in mijn groep voorgelezen.
Pimmetje Pinquïn voeg ik aan deze verzameling toe.
Pimmetje Pinguïn is een pinguïn, die samen met zijn tantes in dierentuin Blijdorp woont. Hij vindt het een fijne plek maar door de verhalen van zijn tantes over ijs en over zijn ooms op de Zuidpool heeft hij mooie dromen. Daar zou hij wel naar toe willen. Wanneer hij in het hek een klein gat ontdekt, kruipt hij doorheen en zijn avontuur begint. Aan iedereen die Pimmetje tegenkomt, vraagt hij de weg. ‘De pool? die ken ik niet’. Ze weten niet wat Pimmetje bedoelt. Op dat moment ziet hij de zee en duikt erin. Na een lange reis ziet hij een ijsberg. Zou dit de Zuidpool zijn? Een ijsbeer vertelt dat hij op de Noordpool is aangekomen. Pimmetje is verdrietig, hij is de verkeerde kant op gezwommen. Op dat moment ontmoet hij een noordse stern. Gelukkig wil deze vogel Pimmetje helpen.
Pimmetje Pinquïn is een geweldig avontuur met een Nederlands tintje. Bette Westera heeft het boek vertaald en heeft gekozen voor Blijdorp, een prachtige dierentuin in Rotterdam. Het verhaal is op rijm geschreven en dat is prettig voorlezen. Het klinkt ritmisch en kinderen genieten hiervan. Het avontuur is spannend. ‘Wie en wat komt Pimmetje op zijn reis tegen?’. Ook heeft het een vleugje humor, o.a. wanneer de kleine pinguïn de weg vraagt aan mensen, die hij tegenkomt. Ze hebben verschillende nationaliteiten.
De illustraties van Axel Scheffler zijn weer om te genieten. Ze zijn kleurrijk, sfeervol en hebben een aanvullende rol. Zo is een prachtige klif en een fraaie zonsondergang te zien. Even verderop kijken we naar het Noorderlicht, een detail dat Pimmetje zeker op de Noordpool is. Op dat moment ontdekken we tevens verschillende dieren, die daar leven zoals de baard rob, de ijsbeer en de sneeuwuil. Deze dieren vinden we niet op de Zuidpool. Achterin het boek is hierover wat achtergrondinformatie aan toegevoegd.
Met Pimmetje Pinguïn ontdek je de polen, maak je nieuwe vrienden en laat hij zien dat je nergens bang voor hoeft te zijn. Ga je met hem mee op avontuur?

Meer recensies van Jufelsie