Een zoektocht naar Sammies vader

Jufelsie 17 oktober 2024
Sammie leerden we kennen in het boek Sammie en zijn opa. Hierin genoten we van de vele verhalen die zijn opa vertelde. Avonturen die waar of niet waar waren. Het verhaal van Sammie en zijn opa gaat nu verder in een nieuw boek: Sammie en mama.
Opa is gestorven en inmiddels zijn er enkele maanden voorbij. Sammie heeft nooit zijn vader gekend maar nu is er een moment gekomen dat hij naar hem verlangt. Samen met Tessa, zijn beste vriendin, bereidt hij het een en ander voor. Ze maken een stappenplan, leren Engels en doen karweitjes in de buurt om geld te sparen.
Op een avond, Sammie bakt met zijn moeder pannenkoeken, stelt hij haar de vraag: ‘Wanneer gaan we mijn vader zoeken?’ Zijn moeder is er even stil van maar stemt toe. Vanaf dat moment maken ze plannen. Natuurlijk wil Tessa ook mee en dat bezorgt bij Sammie een dubbel gevoel.
Uiteindelijk is het de dag van vertrek en lijkt alles geregeld te zijn. De zoektocht naar zijn vader begint en Sammie komt erachter dat het leven nooit gaat, zoals je denkt.
Sammie en mama is een hartverwarmend verhaal geschreven door Enne Koens. Zij heeft een fijne schrijfstijl. Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken en vanaf het eerste hoofdstuk zit je helemaal in het avontuur van Sammie. Je gaat met hem beginnen aan een zoektocht. Onderweg passeer je verrassende en spannende momenten. Zo gaat Tessa alleen op reis en volgt ze Sammie en zijn moeder op de voet door Engeland. De grootouders hebben een motor en nodigen Sammie en zijn moeder uit om achterop te gaan zitten. Hierna volgt een achtervolging en blijken ze zijn vader een paar keer op een haar na te missen. Tussendoor spelen de verhalen van opa een rol en zijn het mooie herinneringen, die heel waardevol zijn. Het verhaal wordt zo levendig beschreven dat je het boek moeilijk kunt wegleggen. Annet Schaap heeft enkele tekeningen bijgevoegd. Sfeervolle prenten in zwart-wit. Je voelt de warmte, de liefde en de spanning tussen vader en Sammie.
Op het eind zijn alle zes de stappen uit het stappenplan uitgevoerd. Sammie en Ian leren elkaar steeds beter kennen. Helaas komt er een moment dat moeder en Sammie terug moeten naar Nederland. Sammie vraagt zich af hoe het in de toekomst gaat. We denken met hem mee en een antwoord vinden en krijgen we niet. Sammie wil Ian als vader en Ian wil er zijn voor Sammie. We hopen dat dit verhaal verder gaat en kijken hier verlangend naar uit.

Meer recensies van Jufelsie