Met Anansi groeien in leesniveau

Jufelsie 17 oktober 2024
Na verschillende prentenboeken heeft Anansi de spin nu een AVI- groeiboek: Slimme verhalen van Anansi de spin.
Anansi de spin speelt de hoofdrol in veel West-Afrikaanse, Surinaamse en Caribische sprookjes. Iven Cudogham heeft deze verhalen in een modern jasje gestoken. In Slimme verhalen van Anansi de spin vindt je drie avonturen: Ik ben sterk, Anansi en de eitjes voor de koning en Anansi en de wedstrijd tegen schildpad.
In het eerste verhaal neemt Anansi het op tegen olifant. Hij heeft voor zijn neus een tros bananen weggekaapt. Olifant beweert groot en sterk te zijn maar Anansi is slim en met een spel weet hij olifant de loef af te steken.
De slimheid van Anansi komt ook in het tweede verhaal van pas. Haan is verdrietig omdat de koning alle kippen en eitjes heeft meegenomen. Anansi hoeft niet lang na te denken. Met een mand met gouden eieren en een ‘kip’ gaat hij naar de koning. Die is meteen verrukt en geeft alle kippen en eitjes terug voor de mand met gouden eieren en de ‘kip’! Het plan lukt. Anansi gaat terug naar het dorp en de haan trekt haar vermomming uit.
Anansi heeft veel vrienden o.a. schildpad. Met hem speelt hij graag een partijtje dammen. Wanneer schildpad opnieuw wint, denkt Anansi dat het aan de regels ligt. Ze spelen een ander spel waarbij de regels simpel zijn: je volgt de weg en wie het eerst bij de eindstreep is, wint. Schildpad mag van Anansi de weg bepalen en dan blijkt dat snelheid alleen iet genoeg is om een race te winnen.
De drie verhalen zijn geweldige avonturen, die oplopen in AVI niveau, van E3 tot M4. In het begin zijn de zinnen kort en lezen de kinderen woorden met letters, die ze redelijk beheersen. Naarmate ze verder in het boek komen worden de zinnen langer en de woorden moeilijker. Dit gaat geleidelijk aan. Het plezier van het lezen staat voorop en dat is hier goed gelukt. Iven heeft gezorgd dat het verhaal in korte stukken op de bladspiegel staat. Daarnaast kunnen we genieten van prachtige illustraties van Moldybyrd Studio. Ze zijn kleurrijk en bevatten Afrikaanse, Surinamse en Caribische tekens en symbolen.
De verhalen van Anansi hebben humor en verspreiden een boodschap. Kinderen ontdekken dat naar mate ze verder in het verhaal komen. Op het eind zie je ze gniffelen om de slimme streken van Anansi. Het dier wat zich, aan het begin van een avontuur, het hardst laat horen, wil zich op het eind liefst verschuilen. Gelukkig hoeft dat niet, vriendschap is heel wat waard.

Leren lezen met Anansi de spin,
ieder kind krijgt goede zin.
Met dit boek groeit je leesniveau.
en leesplezier krijg je cadeau!

Meer recensies van Jufelsie