Er was eens een boek.... SPROOKJESLETTERS

Jufelsie 09 augustus 2024
Er was eens een … zo begint menig sprookje. Verhalen die al jaren worden doorverteld en nog steeds populair zijn. Sprookjeletters van Annemarie van den Brink begint ook met Er was eens een … Nu volgt er geen verhaal maar wordt er een voorwerp genoemd uit een bekend sprookje. Vervolgens wordt het sprookje naverteld en horen we waarom juist dat woord is opgenomen in het ABC van sprookjes.
Bij elke letter van het alfabet is een woord gevonden en een bijpassend sprookje. Van de A van appel uit ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’ tot de Z van zee uit ‘De kleine zeemeermin’’. Zesentwintig letters telt het alfabet, zo ook zesentwintig woorden uit zesentwintig sprookjes. Geitje hoort bij ‘De wolf en de zeven geitjes’ en kikker bij ‘De kikkerkoning’. We ontdekken minder bekende sprookjes zoals ‘De nieuwe kleren van de keizer’ en ‘De Bremer stadsmuzikanten’. Achterin het boek vind je de sprookjes netjes gegroepeerd op schrijver.
De sprookjes zijn, door Annemarie van de Brink op rijm geschreven. Dit klinkt bij kinderen lekker in het gehoor, heel vrolijk en ritmisch zodat de aandacht erbij blijft. Alle versjes bestaan uit vier coupletten, een mooie lengte. Zo knap dat het sprookje en dan vooral de kern op deze manier wordt verteld.
Bij elk versje van ieder sprookje is een prachtige tekening toegevoegd. Caroline van Pelt heeft zich helemaal kunnen uitleven. De prenten zijn kleurrijk, sfeervol en hebben details, die een lach op je gezicht toveren. Zo zien we o.a. bij Sneeuwwitje een klein kriebelbeestje bij de bel, hangt er een lief hart aan het bed bij de drie beren en loopt er een blote koning rond met hele nette kousen, ze hebben een rood strikje!
Sprookjes eindigen met… zij leefden nog lang en gelukkig. Alle sprookjesfiguren zijn verzameld door Caroline en staan op een paginagrote afbeelding, achter in het boek. Herken jij ze allemaal?
Sprookjesletters is een geweldig boek om in te zetten wanneer kinderen interesse krijgen in letters, ze letters beginnen te ontdekken en/of wanneer ze leren lezen. Tevens biedt dit boek iedereen een geweldige kennismaking met ‘sprookjes’. Met Sprookjesletters luister en beleef je nog heel lang plezier!

Meer recensies van Jufelsie